Ljungsbroskolans matsal fylldes med folk då ett nytt möte om trafikplaneringen skulle hållas. Detta inleddes med ett förtydligande att detta var en fortsättning på mötet som skedde i början av året. På det mötet var det många som var missnöjda med mötets upplägg och tyckte att det saknades konkreta förslag från kommunens representanter.
Planarkitekten Ali Hajar började sin presentation med att säga att den rådande trafiksituation är ett resultat av den utveckling som har skett de senaste decennierna. Dessutom redde han ut sambandet mellan översiktsplanen som togs fram 2010-2015, pågående och planerade detaljplaner samt den trafikutredning som tagits fram. Sedan redovisades också nyligen antagna detaljplaner, detaljplaner som kommunen arbetar med för närvarande och planerade planstarter.
Detaljplanen som beslutades 2015 skapade möjlighet för 1 500 nya bostäder vilket ökar befolkningen i Ljungsbro och Berg med 4 200 nya invånare.
Av presentationen framgick att Ali Hajar, André Alfonsson, trafikplanerare på Linköping kommun och Anna Wallroth, gruppchef på kommunens stadsmiljöavdelning fått höra från de som bor i området att trafiken i dagsläget är felriktad. Man menar att flödet resulterar i att tunga transporter färdas genom samhället.
Kommunen presenterade flera lösningar för att förbättra trafiksituationen, såsom sex nya "busskuddar", som ska sänka farten, digitala skyltar som visar hastighetsöverträdelser och vägmärken för förbud mot tomgångskörning vid broöppning.
André Alfonsson fortsatte med att förklara de insatser som ska sättas in i framtiden. Dessa är bland annat indikatorer vid köbildning, ökad tillgänglighet med nya gång- och cykelvägar och andra trafiksäkerhetsåtgärder.
På detta följde en 45 minuter lång frågestund. Många av frågorna gick in i varandra och ett flertal avslutades med egna förslag på hur vägarna kan gå.
En man med ett särskilt uttänkt förslag var Åke Wester. Han ville uppmana till att "ta en promenad i Ljungsbro" då han menade att lösningarna på problemen var uppenbara. I sin hand hade han ett utskrivet papper där han ritat in en väg som han menar skulle vara en lösning på problemet med genomfart av tung trafik.
– Jag fick ju gehör för mitt förslag i alla fall. Jag bor här precis bredvid och har kommit på en lösning som jag har här i handen, säger han efter mötet.
Åkes idé är att bygga vidare på Von Fersens väg, som i nuläget tar slut tvärt efter rondellen. Genom att dra vägen parallellt med Kungsbrovägen men utanför villaområdet så slipper man att tung trafik passerar skolor och bebyggelse.
Anna Wallroth var nöjd med mötet.
– Förväntan på det förra mötet var en annan än vad vi levde upp till. Nu har vi haft en process med synpunkter och en referensgrupp vilket har lett till att det här mötet var mycket bättre. Vi hade en bra balans mellan frågor och information.
Hon menar också att kommunen värdesätter de synpunkter man fått från allmänheten.
– Vi har tagit in lokalkännedomen, till exempel var det rör sig många skolbarn till skolan och så, det har vi tittat närmare på kring de ställena. Synpunkterna har absolut påverkat oss i hur vi har hanterat projektet.
Och åsikter har det funnits. Enligt André Alfonsson har det kommit in 55 förslag och åsikter kring arbetet, och han tillägger också att det är kul att folk är engagerade.