Linköping avvecklar hyrcyklar: "Orimligt att fortsätta"

Hyrcykelsystemet Linbike går i graven. Alldeles för få invånare använder den kommunala elcykelpoolen. "Helt orimligt att fortsätta att driva tjänsten", konstaterar Niklas Borg (M).

Kommunens elcykelpool Linbike har omkring 200 abonnenter i dagsläget. "Det skulle krävas en tolvdubbling", säger Niklas Borg (M) vars alliansstyre nu föreslår en avveckling av poolen.

Kommunens elcykelpool Linbike har omkring 200 abonnenter i dagsläget. "Det skulle krävas en tolvdubbling", säger Niklas Borg (M) vars alliansstyre nu föreslår en avveckling av poolen.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2021-12-08 13:13

Som kommunstyrelsens ordförande kommer han att, på tisdag nästa vecka, vara med och besluta om en avveckling av den snart tre år gamla elcykelsatsningen. Den stora anledningen är ekonomin och att det driftansvariga bolaget Sankt Kors har larmat om stora minussiffror. Om det nuvarande avtalet fullföljs, som egentligen löper till år 2025, riskerar kommunen att behöva skjuta till 21 miljoner kronor extra för att få verksamheten att gå ihop.

undefined
"Som utvecklingen har varit är det här ett bevis på att det offentliga inte ska vara med och peta i allting", säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M) som menar att hans parti var kritiskt till etableringen av Linbike.

– Det vore inte en rimlig användning av våra skattemedel. Grunden för oss, inte minst med tanke på elsparkcyklarnas etablering, är att det finns en privat marknad som tillgodoser det här behovet. Det är tydligt då vi endast har ungefär 200 abonnenter på Linbike i dag, konstaterar Alliansens Niklas Borg.

– Jag tror att toppnoteringen år 2019 var 700 abonnenter. Kalkylen, för att få det här att gå runt, ligger på någonstans kring 2 400 abonnenter – så det skulle behövas en tolvdubbling av antal användare, fortsätter han.

undefined
Det är kommunens bolag Sankt Kors som har ansvarat för driften och utvecklingen av Linbike. Fyra anställda berörs nu av avvecklingen.

Men hade ni inte kunnat göra mer för att få snurr på satsningen?

– Det är en jättebra fråga. I och med att uppdraget att driva och utveckla Linbike har legat på Sankt Kors har jag svårt att uttala mig i detalj om vilka åtgärder och avvägningar som har gjorts.

Hur många anställda berörs?

– I dag är det fyra personer som på deltid hanterar cyklarna. Det är väl inte omöjligt alls att det går att lösa deras anställning inom befintlig organisation men det får Sankt Kors hantera, svarar Borg.

undefined
Rebecka Hovenberg, Miljöpartiets gruppledare, satt i den styrande koalitionen när beslutet om att etablera Linbike fattades. "När man valde att inte ta med elhyrcyklarna i den upphandling av reklamplatser som just genomfördes står Linbike med för låg finansiering", menar hon.

Linebike är en satsning som den förra kommunledningen med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna beslutade om. Så här kommenterar Rebecka Hovenberg (MP) avvecklingsbeslutet:

– Jag tycker att det är synd att man väljer att lägga ner Linbike efter två år med pandemi. Det hade kunnat bli en viktig del av kommunens erbjudande av hållbara resor. Det var dock aldrig meningen att systemet skulle bekostas långsiktigt med skattemedel utan med reklamintäkter och samarbetsavtal. Jag hade gärna sett att man hade jobbat hårdare för att få till en långsiktig finansiering istället för att lägga ner.

undefined
Elsparkcyklarnas inträde, ett förändrat beteende med pandemin och kontinuerliga problem med vandalisering. Det tror Niklas Borg (M) kan vara orsaker till att antalet abonnenter på Linbike har minskat.

Avvecklingen av Linbike beräknas kosta cirka åtta miljoner kronor.

– Vi kommer såklart att få ta en del av kostnaden för det avtal vi har med elcykelleverantören. Sedan kostar avvecklingen av driftorganisationen en del, förklarar Niklas Borg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!