Femtonåriga Elin Carl-quist skulle hem efter en vecka på Öland då hon blev fast på Kalmars centralstation utan möjlighet att ta sig hem. Elin hade biljett men Kustpilentåget hon skulle åka med kom aldrig.
- Det fanns ingen information på perrongen om några ersättningsbussar eller att tåget ställts in, så jag väntade, säger hon.
Elin sms:ade hem till sin mamma Mia Carlquist i Linköping som ringde till SJ. Enligt SJ var det inte deras ansvar eftersom Kustpilentågen tillhör Veolia Transport. Mia ringde telefonnumret till Veolia som hon fått av SJ:s kundtjänst men det hon hörde var en upptaget-ton.
- Jag ringde och ringde hela tiden. Men det tutade bara upptaget, säger Mia.
Under tiden Mia ringde blev klockan allt mer och Elin började känna sig ensam och ville bara komma hem.
- Hon var jätteledsen. Att vara 15 år och stå själv på en station i en främmande stad är inte så kul. Jag försökte allt. Till slut ringde jag på vinst och förlust till Östgötatrafiken, säger hon.
På Östgötatrafiken fick hon svaret att Elin hade bokat en avgång som inte fanns. Den var inte inställd utan den fanns helt enkelt inte. Samtidigt försökte Elin få kontakt med någon på Kalmar station. Till slut träffade Elin på en ordningsvakt som fick med henne på en buss tillbaka till Öland.
I söndags morse ringde Mia SJ för att fråga hur hon skulle få hem sin dotter. Svaret hon fick var att det inte är deras ansvar.
- Biljetten var bokad, betalad och hämtad hos SJ. Men jag var tvungen att vända mig till Veolia Transport. Så jag ringde, men det tutade fortfarande upptaget, säger Mia.
Till slut tog Mia kontakt med Kalmartrafiken.
- Där sade de; nu har du kommit rätt, vi samarbetar med Veolia. Men hur skulle jag kunna veta att det var Kalmartrafiken som ansvarar för Kustpilen, frågar Mia Carlquist.
Kalmartrafiken berättade för Mia att Kuspilen blivit ersatt med buss, något som Elin inte informerades om på perrongen på Kalmar station.
- Det fanns ju ingen att fråga heller, allt var ju stängt, säger Elin.
Mia Carlquist fick aldrig tag på Veolia Transport utan Elin kom hem på söndagen med hjälp av Kalmartrafiken som lät henne åka på sin gamla biljett. Men nu blir det i alla fall inga tågturer på ett tag.
- Nej, jag åker inte så mycket tåg eftersom jag är så rädd att det ska strula. Det har inte direkt blivit bättre efter det här, säger Elin Carlquist.
På SJ menar man att Veolias tågresenärer också är Veolias ansvar.
- Vi har ingenting med deras resenärer att göra. Vi förmedlar bara biljetter, säger Ann-Sofie Bäck på SJ:s presstjänst.
Veolia erkänner sitt ansvar och tycker det är konstigt att Mia inte kommit fram på deras kundtjänsttelefon.
- Det ska inte tuta upptaget utan vi har en telefonsvarare som ska upplysa om öppettider, säger Anders Nyberg på Veolia Transport.
Varför informerar ni inte resenärerna om bussersättningar?
- Det gör vi, men informationen på perrongerna har Banverket och SJ ansvar för. Det är konstigt att hon har missat bussen eftersom vi inte fått några uppgifter om att någon annan har gjort det.
Det står ju Veolia Transport på biljetten, hur ska folk kunna veta vem de ska kontakta?
- Jag har förståelse för att folk blir förvirrade av vad som står på biljetten och tror att de ska kontakta oss. Det är inte lätt att veta, särskilt när man får höra av SJ att det är vi som ansvariga. Men man ska kontakta Kalmartrafikens kundservice eftersom de har öppet hela trafikdygnet och samarbetar med oss.