Pär Johansson är en av dem som haft ett fastprisavtal hos Bixia. Den senaste treårsperioden betalade han 48 öre per kilowattimme.
Nu när elpriserna rusat iväg har Bixia – liksom andra elhandelsbolag – förlorat stora pengar på fastprisavtalen. I fjol redovisade Bixia en förlust på cirka 170 miljoner kronor, i år ser förlusten ut att landa runt 100-miljonersstrecket.
Bixia tecknar därför inga nya fastprisavtal. När sådana avtal löper ut får kunderna automatiskt det som heter Bixia Framtid – om de inte själva gör ett aktivt val.
Pär Johansson fick ett informationsbrev från Bixia om det nya avtalet. Han tyckte att det lät bra. Så här skrev Bixia:
"Eftersom vi under senaste åren sett stor variation i elpriset rekommenderar vi dig att byta till Bixia Framtid, ett förmånligt elavtal där våra elhandelsexperter sköter ditt elinköp. Ungefär hälften av elen som du använder köper de in när priset på marknaden är som lägst. Det kallas för att prissäkra. Resten av din elanvändning baseras på det rörliga priset. Effekten blir att vi kapar pristoppar, så att du undviker de största svängningarna på elmarknaden. Kort sagt får du en kombination av tryggheten i ett fast pris och möjligheterna i det rörliga priset".
– De säger att de köper in elen när den är som billigast. Så jag räknade med att behöva betala som högst vad den rörliga elen kostar – och förhoppningsvis mindre. Men nu har jag fått två månadsräkningar och det har blivit 1–1,50 kronor dyrare per kilowattimme än det rörliga priset. Jag känner mig lurad, säger Pär Johansson.
Pär bestämde sig för att säga upp elavtalet.
– Då fick jag veta att det är en uppsägningstid på ett helt år. Det gick inte heller att få träffa en handläggare, för Bixias kundtjänst sitter i Nässjö. Det tycker jag är dåligt av ett Linköpingsföretag, säger han.
På sociala medier är det fler som kritiserar Bixia Framtid. I både oktober och november förlorade kunderna på avtalet, jämfört med dem som valt rörligt pris.
Det som inträffade var att det rörliga elpriset dök oväntat kraftigt de månaderna. Den el som Bixia handlat in i förväg var dyrare, vilket drabbade Bixia Framtid-kunderna.
– I december hoppas vi i stället kunna kapa toppen och hamna lägre än det rörliga elpriset. Men Bixia Framtid är ingen lågprisprodukt på det sättet. Målet med produkten är att kapa höga toppar och bottnar, konsekvensen blir då en tryggare och stabilare lösning för kunden, säger Bixias vd Pär Kaller.
Blir det billigare eller dyrare än att ha rörligt, om man ser på lång sikt?
– Jag skulle säga att det hamnar i paritet med det rörliga priset men med större trygghet.
I brevet till kunderna talar ni bara om att kapa pristopparna och ni skriver att ni köper in el när den är som billigast. Det kan väl ge intrycket av att det alltid blir billigare?
– Ja, vi behöver omformulera det brevet och bättre förklara hur produkten fungerar, det ska jag vara ärlig och säga.
Det står heller ingenting om att det är tolv månaders uppsägningstid?
– Ja, samma sak där. Vi ska uppdatera kundbrevet.
Varför är det så lång uppsägningstid?
– Det handlar om en långsiktig verksamhet där vi ofta säkrar priser långt fram i tiden. Skulle många kunder hoppa av vid en och samma tidpunkt sitter vi med stora volymer som vi måste dumpa på marknaden.