Hjältedåd i Bjärka-Säby: "Blir så otroligt glad"

I snöovädret, under trettondagen, krockade lokföraren Mattias Frisk med ett nedfallet träd och tvingades att stanna utanför Bjärka-Säby. Där och då, när nöden var som störst, kom oväntad hjälp från ortsborna. "För mig var det ett hjältedåd", säger lokföraren.

Bjärka-Säby-bon Emanuel Eriksson, här med dottern Hillevi, gav bort mat till hungriga tågresenärer under fredagseftermiddagen. "Det kändes självklart för mig", säger han.

Bjärka-Säby-bon Emanuel Eriksson, här med dottern Hillevi, gav bort mat till hungriga tågresenärer under fredagseftermiddagen. "Det kändes självklart för mig", säger han.

Foto: Privat/bildmontage

Linköping2023-01-07 14:28

Efter veckans kraftiga snöfall har störningarna, i bil- och tågtrafiken, varit många. Under fredagseftermiddagen var olyckan återigen framme – den här gången på Stångådalsbanan söder om Linköping. I en kurva, någonstans mellan Rimforsa och Kisa, krockade ett av Krösatågen med ett nedfallet träd. Lokföraren Mattias Frisk fick problem – och i tåget fanns 17 passagerare.

undefined
Tågvärden Veronica Malmqvist tog hand om passagerarna när tåget stannade i Bjärka Säby medan lokföraren Mattias Frisk försökte lösa tåghaveriet.

– Tåget hann inte att bromsa in innan jag körde in i trädet. Det var en riktig smäll men till en början var det inget speciellt som hände. Först när vi hade lämnat Rimforsa la ett av mina system av – och då blev allt mycket mer komplicerat, säger han.

Lokföraren Mattias fick fortsätta resan i "krypfart" och var tvungen att stanna vid varje signaltavla för att, via telefon, få besked om mötande trafik. Ungefär en timma senare stannade tåget vid perrongen i Bjärka-Säby. Här tas beslutet att evakuera tåget – och istället invänta ersättningsbuss.

– Vi bedömde att vi inte kunde fortsätta. Vädret och sikten hade dessutom blivit allt sämre. Snön föll vågrätt utanför, säger Mattias Frisk.

Samtidigt som allt detta utspelade sig var Bjärka-Säby-bon Emanuel Eriksson, 42, på väg till en trettondagsfest hos ett par vänner. Knytkalas och gudstjänst stod på schemat.

– Vi är en liten gemenskap här i Bjärka-Säby som brukade fira gudstjänster på slottet men som nu firar hemma hos varandra. Vi tar varje tillfälle vi kan för att umgås och igår var vi ett 30-tal personer, säger Emanuel Eriksson och fortsätter:

– När vi kom till knytkalaset så såg jag att det stod ett tåg på perrongen – vilket är ovanligt. Efter gudstjänsten stod tåget kvar och det var då jag bestämde mig för att hjälpa till.

Med mat i överflöd valde Emanuel att packa ihop sitt och sambon Ingrid Erikssons bidrag till knytkalaset och bege sig ut till perrongen. Ett 30-tal pizzabullar och lika många chokladmuffins och vaniljbågar överlämnades till lokföraren Mattias Frisk.

undefined
Lokföraren Mattias Frisk berättar att passagerarna var rejält hungriga när hjälpen kom. "Vi hade en pojke ombord vars mamma väntade i Linköping. Det här var en rejäl stämningshöjare", säger han.

– Han sa att det var ett bidrag från byborna. För mig var det ett hjältedåd. Vi hade säkert stått där en timma och många av passagerarna var hungriga. Jag blir så otroligt glad över att det här hände – det är ju sånt man bara hör om och aldrig får uppleva, säger Mattias Frisk.

– Bjärka-Säby verkar vara ett underbart samhälle som för alltid kommer att finnas i mitt hjärta. När det blir sommar ska jag besöka byn på riktigt, fortsätter han.

Maten delades ut till passagerarna i tåget. Emanuel Eriksson själv ser det inte som något "hjältedåd".

– Vi tog av överflödet som fanns på vårt knytkalas och gav till de behövande – det borde alla göra. Det är roligt att se varje tillfälle när någon är i nöd som en möjlighet att hjälpa till. Tänk om världen såg ut så istället för tvärtom, säger han.

– Jag ser det som enkel och hederlig medmänsklighet, fortsätter han.

undefined
Tåget var på väg från Kalmar till Linköping men i en kurva, någonstans mellan Kisa och Rimforsa, låg det ett träd över spåret. Kollisionen gjorde att ett av tågens system gick sönder.

Passagerarna tog sig sedermera till Linköping, med hjälp av ersättningsbuss, och Mattias Frisk själv fick ringa efter en taxi. Strax efter midnatt var han tillbaka i Kalmar, med ett tåg från Linköping, och en lång arbetsdag var till ända.

– Då var allt i Kalmar stängt, det fanns inte någon mat någonstans, och jag var hungrig – men så kom jag på att jag hade några pizzabullar kvar i väskan. Bjärka-Säby-borna räddade även min dag, säger Mattias Frisk.

Mer om tågolyckan

Det var det så kallade ATC-systemet som gick sönder när Mattias Frisk kolliderade med det nedfallna trädet. Så här skriver Trafikverket, på sin hemsida, om ATC-systemet: ATC är benämningen vi använder i Sverige för det tågskyddssystem som övervakar tågets framfart enligt tekniskt körtillstånd som ges från järnvägens signalsäkerhetssystem. Ett signalsäkerhetssystem möjliggör att framföra fordon på järnväg längs en kontrollerad väg utan risk för trafikeringsolyckor (kollision och urspårning).

Karta: Bjärka-Säby, Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!