Det var i torsdags i förra veckan som olyckan inträffade, när Emrik Antepohl var på väg till skolan på sin cykel.
Klockan var strax före klockan åtta och pappan Wolfram Antepohl var med och höll sig strax före när de passerade övergångsstället där Sandgårdsgatan korsar Nya Tanneforsvägen.
Plötsligt small det till.
Emrik hade hunnit en bit ut i vägen när han blev påkörd av en bilist.
Wolfram hörde dunsen, vände sig om och fick se sin son ligga på körbanan, delvis under bilen som närmat sig övergångsstället.
– Det var min värsta stund i livet.
– Jag visste inte hur illa det hade gått. Om Emrik var allvarligt skadad.
Den här gången slutade det lyckligt med bara några blåmärken kring ena knät.
I övrigt var Emrik helt oskadd.
– Men jag blev rädd. Det kändes jätteläskigt, säger den lilla pojken.
Wolfram berättar att bilisten hade saktat ned strax före smällen och att det förmodligen var den manövern som räddade sonen från att bli illa tilltygad.
– Föraren agerade på ett mycket bra sätt och stannade för att kolla hur det hade gått.
– Polisen kom också hit och konstaterade att det inte fanns några misstankar om trafikbrott. Det hade inte gått för fort.
Nu vittnar flera personer om att hastigheten utanför Tanneforsskolan, max 30 kilometer i timman, inte alltid hålls.
Gabriella Nordhal, mamma till åttaårige Devin Nordahl som går i klass 2 A, är en av dem.
– Vi bor strax intill och ser vad som händer på vägen, säger hon.
– Utanför skolan är det raksträcka och en del kör faktiskt som galningar.
Devin berättar att han var nära att bli påkörd en gång.
– Det var otäckt, säger han och fortsätter:
– Bilarna stannar inte alltid. Ibland kommer de jättefort.
Wolfram Antepohl uppger att han tänker ta kontakt med ansvariga på Linköpings kommun och kräva åtgärder.
Framför sig ser han två ingrepp som förmodligen skulle få ned hastigheten och öka säkerheten för skolbarnen.
– Trafikljus vid samtliga övergångsställen och farthinder på vägen, säger han.
– Helst flera stycken.
Gabriella Nordahl är inne på samma linje.
– Det måste fixas innan en riktigt allvarlig olycka inträffar, menar hon bestämt.
Jonas Nygren, trafikingenjör på kommunens stadsmiljökontor, hävdar att man inte fått in några klagomål på trafiksituationen utanför Tanneforsskolan.
– Men om det dyker upp kan jag tänka mig att vi genomför en trafikmätning utmed sträckan, säger han.
Om kontrollen visar att snitthastigheten ligger över den tillåtna kan kommunen komma att besluta om fartsänkande åtgärder, fortsätter Nygren.
– Vi måste i så fall ta hänsyn till kollektivtrafiken. Här passar till exempel dynamiska hinder som viker ned i körbanan bäst.
– Så kallade busskuddar skulle också kunna fungera.
I oktober 2016 genomfördes den senaste trafikmätningen på Nya Tanneforsvägen.
Den visade att omkring 7 400 fordon passerade under ett vardagsdygn och att snittfarten var 27, 8 kilometer i timman.
– Kontrollen gjordes på en 40-sträcka nära centrum och trafiksignaler. Här uppstår ofta köer som tvingar förarna att sakta ned. Utanför Tanneforsskolan är trafikmiljön annorlunda med inte lika många stopp. Jag kan därför tänka mig att den genomsnittliga hastigheten är något högre där, säger Jonas Nygren.