En extra krydda som ska locka tyska turister

Att Östergötland har fått sin hertiginna ökar länets attraktion. Det är en extra krydda som ska locka utländska turister.

Linköping2012-02-24 19:19

I Sverige är det en liten kul grej, men Östergötland kan dra nytta av det utomlands. Att marknadsföra länet som hertigdömet med blivande drottning Estelle som hertiginna ger Östergötland kunglig glans och extra dragningskraft, enligt Göran Carlzon, konsult på PR-byrå Erichs kommunikation i Linköping.

- Kungahuset är oerhört populärt i Tyskland och folk i många andra länder har stort intresse för kungar, drottningar och prinsessor. Det har större betydelse utanför Sverige än här. Turister vill se det länet som är prinsessan Estelles hertigdöm, säger Göran Carlzon.

Estelle, E som länets länsbokstav

Jan Ove-Larsson, Östsams ordförande, ser också länets utnämning till hertigdömet som en faktor som ökar Östergötlands attraktion.

- Allt trevligt som sätter länet i fokus är bra. Prinsessan heter Estelle, E är också Östergötlands länsbokstav, även om jag inte tror att Viktoria och Daniel tänkte just på det när de tänkte ut namnet, säger Jan Ove-Larsson.

Blir Östergötland nu så attraktiv att några andra län vill bilda en större region med oss?

- Jag tror inte att det påverkan regionbildning. Men mer attraktiva blir vi i alla fall, säger Jan Ove-Larsson.

Cecilia Stegö-Chilò (M), politiker och före detta kulturminister, Stockholmbo som är född i Linköping och har Östergötland i sitt hjärta, gläds också åt att hemmalänet har blivit hertigdömet.

- Det är tur att det finns något att glädjas åt nu med tanke på hur dåligt det går för LHC, säger Cecilia Stegö-Chilò.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om