Det säger Annas chef, och rektorn för Klara grundskola, Maria Kjellgren. Hon är helt häpen över Skolverkets beslut och säger att hela situationen är absurd.
För hennes egen del har beslutet från Skolverket – det som ännu gäller – inneburit att hon tvingats sätta in ytterligar en lärare, vid sidan av Anna Cardenbäck, som ska ansvara för betygssättningen.
– Konstigt det också eftersom båda har liknande kompetens och erfarenhet. Men jag måste göra så för att uppfylla myndighetskraven, säger hon.
Att Skolverkets bedömning skulle bestå har hon inte ens reflekterat över. Hon utgår från att det måste lösa sig.
– Det måste vara ett misstag någonstans.
Skulle beslutet stå fast kan det däremot bli problem för skolan. Men att säga upp Anna har hon inte ens reflekterat över.
– Hon gör många bra saker och håller på med sin speciallärarutbildning. Jag hoppas kunna ha en tjänst åt henne ändå. Men det här måste lösa sig, det finns inget alternativ.
Maria Kjellgren är kritisk till Skolverkets hantering. Inte i första hand för att det kan orsaka problem på skolan utan att verkets beslut tar ifrån en människa hennes yrkesheder.
I grunden är hon mycket positiv till legitimationskravet. Felet, tycker hon, är att reglerna är onödigt rigida och att ingen hänsyn har tagits till att vägarna in i läraryrket är flera.
Inom den kommunala skolsfären i Linköping har läget, enligt utbildningsdirektör Lars Rehnberg, stabiliserats något. För tillfället är det ett trettiotal tillsvidareanställda lärare som inte fått legitimation. Än är ingen uppsagd av det skälet.
– Vi har inte heller för avsikt att göra det. Det gäller lärare i alla årskurser, säger han.
Framförallt beror det på att man känner till de problem och de förseningar som Skolverket haft.
Vad som däremot kan hända de lärare som saknar legitimation är att de kan få förändrade arbetsuppgifter, eftersom ansvarig chef måste se till att man har bästa möjliga täckning av legitimerade lärare.
Ett problem med reformen som Lars Rehnberg kan se är – enligt hans privata uppfattning – att den inföll med retroaktiv verkan.
– Det hade varit smidigare om systemet hade varit framåtsyftande. Problemet i dag är att det finns många lärare som genomgått en lärarutbildning som inte stämmer överens med det som nu ligger till grund för lärarlegitimationen. Det är det som är problemet.