"En kallelse ska tas på största allvar"

Oroliga kunder med biogasbilar ringer nu till Engströms bil och undrar vad de ska göra efter att tanken till en Volkswagen Touran exploderade i tisdags.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2015-05-06 13:00

– Vi har fått ett antal samtal från oroliga kunder som undrar om deras bilar är berörda, säger Magnus Lindén, servicemarknadschef på Engströms bil.

Han förklarar att företaget försöker att återkoppla till alla efter att man tittat på bilens chassinummer där man kan se om fordonet omfattas av någon återkallning.

– Det gäller att försöka lugna kunderna.

Av de totalt 939 biogasbilar av märket VW Touran, modell 2006-2009 som finns i Sverige, har ännu 33 bilar inte åtgärdats. Ändå har kallelser skickats ut två gånger till berörda bilägare, poängterar Lindén.

– Vi kan aldrig tvinga någon att komma, men en kallelse ska man ta på största allvar, säger han.

Sedan explosionen i tisdags har flera bilar av det aktuella märket lämnats in till serviceverkstaden där två av fyra tankar måste bytas ut. Varför de inte lämnats in tidigare är oklart.

Förutom att det redan sedan 2012 funnits en återkallning på VW Touran av årsmodellerna 2006-2009, har bilfirman sedan i höstas också börjat kontrollera Tourans och även Passats gasbilar, 2011-2014, på grund av korrosion av tanken.

– Man har varit medveten om det här från Volkswagens sida och gör det av säkerhetsskäl, säger Magnus Lindén.

Men är det rimligt att nästan nya bilar ska börja rosta efter så kort tid?

– Ibland blir konstruktionen inte som man tänkt sig, säger Lindén men förklarar att även andra faktorer sannolikt ligger bakom tidig rost, framför allt i Sverige där vägar saltas i större utsträckning än i andra länder.

– Saltet är aggressivt på både plåt, stål och kaross och det kan ha en inverkan på korrosionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om