Bland tjänstebilsförare är valet mellan bensin och etanol enkelt. Etanoldriften gör bilen till miljöbil och därmed får man rejäla skattefördelar.
I vanliga fall finns Volvo V70 med fem- och sexcylindriga motorer, men Ford hade en etanolkonverterad fyrcylindrig motor liggande på hyllan som passade perfekt i Volvon, och då blev V70 en miljöbil enligt regelverket. Motorn på 145 hästkrafter känns klen i bilen och det krävs ordentligt varvande för att få fart på motorn. Omkörningar på femmans växel är i princip omöjliga och knappt ens fyran räcker till för att göra säkra omkörningar.
Förutom surret från motorn är 2,0F precis lika trevlig och komfortabel och säker som en vanlig V70. Till våren kommer en ny sexväxlad automatlåda som både tar ned förbrukningen och motorsurret.
För att lindra bränsletörsten en aning erbjuder Volvo alla sina miljöbilskunder en gratis kurs i hur man kör ekonomiskt. (TT Spektra)
Johannes Collin