Exklusiva butiken i Linköping har stängt efter 29 år

Många av de 20 rikaste personerna i regionen har varit kunder i Bang & Olufsen-butiken i Linköping som öppnade för 29 år sedan. Genom åren har det blivit kunduppdrag i exklusiva bostäder och slott, samtidigt som många utifrån har undrat hur verksamheten går runt. 
Men nu har ägarna Per Petersson och Björn Johansson valt att stänga butiken.

Det sista packas ner i kartonger när delägarna Per Petersson och Björn Johansson nu har valt att stänga Bang & Olufsen-butiken efter 29 år. De ska vara ute ur lokalen den sista april.

Det sista packas ner i kartonger när delägarna Per Petersson och Björn Johansson nu har valt att stänga Bang & Olufsen-butiken efter 29 år. De ska vara ute ur lokalen den sista april.

Foto: Henrik Lindberg

Linköping2025-04-06 04:00

Utförsäljningen i Bang & Olufsen-butiken i Linköping är avklarad, nu är det bara lite strögrejer som delägarna Per Petersson, 42, och Björn Johansson, 60, ska packa ner i kartongerna på fiskbensparketten.

– Det är sorgligt, säger Per.

– Jag blir ledsen, det känns konstigt, säger Björn. 

Det är många som har passerat förbi genom åren och frågat sig hur affären med de findesignade ljud-och bildprodukterna från Danmark kan gå runt.

– Det har jag nästan fått höra varje dag, säger Björn som har jobbat i butiken sedan starten för 29 år sedan. 

Vad säger du då?

– Vi är bara här för att vi tycker att det är kul, skojar Björn. Nej, men det är inte för att vi går i konkurs som vi stänger.

Vad har ni fått för reaktioner från era kunder?

– Det är många ledsna miner, säger Per.  

– Två har till och med gråtit i butiken för att vi ska stänga. De var verkligen supernedstämda, säger Björn. 

Varför tror ni?

– Vi har haft många kunder som älskar just det här märket. De tycker det är kul att komma hit för att se om det har kommit något nytt, ta en kaffe och bara snacka om produkterna, säger Per. 

Kundmötena med alla trevliga människor har utan tvekan varit det roligaste med att driva butiken, tycker både Per och Björn.
Kundmötena med alla trevliga människor har utan tvekan varit det roligaste med att driva butiken, tycker både Per och Björn.

När butiken öppnade 1996 låg den på Bokhållaregatan mellan Stora Torget och Hospitalstorget, i samma lokal där klädbutiken Sportif Unlimited nu huserar. Det var radiohandlaren Per Anders Svensson, som då hade verksamheter i Mjölby och Motala, som ville satsa på en exklusiv butik med ett high end-märke.

Hur har resan varit sedan 90-talet?

– Det har malt på, ingen jättesuccé men ingen katastrof heller, konstaterar Björn.

Även om kundgruppen varit spridd har många varit välbeställda med god ekonomi.

– Om man tittar i taxeringskalendern över de 20 rikaste här i regionen har många av dem varit kunder hos oss, säger Björn.

Det har inte varit lika mycket rena ljudnördar som personer som även haft ett intresse för design. Bang & Olufsen grundades i Danmark för 100 år sedan och började tidigt med bland annat högtalare och radioapparater. Företaget profilerade sig genom att lägga extra krut på designen för att produkterna även skulle bli en inredningsdetalj i hemmet.  

Det kan ju finnas en fördom att kvinnor vill ha snyggare ljudgrejer hemma, ligger det något i det?

– Jag trodde först att vi mest skulle ha teknikintresserade Saabingenjörer, men så blev det inte. Vi har haft många kvinnliga kunder som tycker att designen är väldigt intressant. Det var en positiv överraskning för mig, säger Björn.

2021 flyttade butiken från en mindre lokal på Bokhållaregatan till en betydligt större på Storgatan.
2021 flyttade butiken från en mindre lokal på Bokhållaregatan till en betydligt större på Storgatan.

På 1980-talet var företaget lite av pionjärer inom så kallade multiroomlösningar där man samkör högtalare i olika rum. Då fanns inte trådlösa nätverkssystem som idag, utan det var mer sladdragning som gällde. Och just installationsarbeten har varit en väldigt viktig inkomstkälla för butiken i Linköping, ofta i fina bostäder.

– En rolig grej var när en kund skulle ha högtalare till sin bostad i Lausanne i Schweiz. Då jobbade en annan montör här som fick åka privatjet och göra installationen på plats innan en fest samma kväll, minns Björn.

Per som kom in som installatör 2007 har också varit på många exklusiva platser i främst Östergötland och norra Småland. Både herrgårdar och till med ett slott. 

– Det var riktigt häftigt. Jag fick vara väldigt försiktig när jag drog kablarna. Vissa saker som gobelänger (handvävd tapet med bilder, reds. anm) fick man inte ens röra.

Han har även haft några uppdrag utomlands. 

– Jag var och installerade i en enorm lägenhet på Mallorca. En vän till kunden ville inte vara sämre så jag fick åka till Cannes och göra ett jobb där några veckor senare. Ofta har vissa kunder tävlat lite på skoj och det har ju gett oss fler affärer. 

De som kan köpa vad de vill, önskar de att få högtalare på toan och allt?

– När det byggs nytt är det väldigt lätt att dra in och installera grejer ännu mer diskret. Då är det inte ovanligt att det blir högtalare överallt, säger Per.

Björn Johansson plockar ner det sista från väggarna i butiken.
Björn Johansson plockar ner det sista från väggarna i butiken.

Björn har främst jobbat som säljare i butiken, men för 25 år sedan fick han uppleva lite extra lyx när han blev bjuden till Bang Olufsens 75-årsjubileum i Danmark. 

– Jag satt bredvid grundarnas barn i deras herrgård i Kvistrup intill fabriken. De hade mycket Bang Olufsen-produkter där inne. Allt var exklusivt som bara den. De var väldigt öppenhjärtiga och inga översittare på något sätt.

Men vardagen i Linköpingsbutiken blev tuffare efter några år så man flyttade till en mindre lokal på samma gata. Ägarna som tog över efter Per Anders Svensson drev även Bang Olufsen-butiken i Norrköping som gick i konkurs 2012. Då passade Björn och Per på att köpa Linköpingsverksamheten.

De fick ett klart uppsving i samband med pandemin då folk spenderade mycket tid i bostaden och investerade mer i hemmet.

Det gav Per och Björn råg i ryggen och en grundplåt för att flytta till en betydligt större lokal på Storgatan. Där har de hållit till sedan 2021.

Hur kändes det?

– Fantastiskt, vi var som på moln. Vi tyckte att butiken blev superfräsch och det smittade av sig på kunderna, vilket också märktes på omsättningen i början, säger Björn.

När Bang & Olufsen-butiken öppnade i Linköping 1996 var det främst stora tyngre ljudsystem som gällde. Med i och med teknikutvecklingen säljs nu mer små trådlösa nätverksbaserade produkter, konstaterar Per och Björn.
När Bang & Olufsen-butiken öppnade i Linköping 1996 var det främst stora tyngre ljudsystem som gällde. Med i och med teknikutvecklingen säljs nu mer små trådlösa nätverksbaserade produkter, konstaterar Per och Björn.

Verksamheten kunde även fortsätta surfa lite på efterdyningarna av pandemieffekten innan köpbeteendena föll tillbaka. Samtidigt hade det börjat gå tuffare för Bang & Olufsen i stort. En orsak är den allt hårdare konkurrensen när modern teknik med trådlösa nätverksprodukter och nya multirooms-lösningar har exploderat på marknaden. 

– Enligt mig har väl många av våra kollegor i branschen höjt sin nivå och är lite närmare oss, och då kanske till något lägre pris, säger Björn.

För att försöka vända trenden har företaget centralt valt en ny strategi. Bang & Olufsen ska bli ett extremt lyxmärke. För att sticka ut lite extra i marknadsföringen runt sin nya profil lanserar de snart högtalare i italiensk marmor i mycket liten upplaga.

Varför tror ni att de går mot det ännu mer exklusiva? 

– För att särskilja sig ytterligare, säger Per.

– Och för att ha mer marginal på sina produkter och tjäna mer per enhet, säger Björn. 

Strategin har i sin tur lett till att Bang & Olufsen infört ett nytt återförsäljaravtal. Det ska bland annat rapporteras mer och det krävs nya kassalösningar. Per och Björn konstaterade att de nya förutsättningarna skulle sänka butikens marginaler.  

– Vi såg inte en god framtid i det nya avtalet. Vi kunde helt enkelt inte räkna hem verksamheten. Så jag ser det som att vi väljer att lägga ner med flaggan i topp, säger Björn. 

Kartonger som ska fyllas innan butiken slår igen för gott.
Kartonger som ska fyllas innan butiken slår igen för gott.

Kommer ni lämna med skulder?

– Inte alls, vi går ut härifrån med en del pengar. Det är inte fråga om en ekonomisk katastrof på något sätt, säger Björn.

– Det finns ingen anledning att fortsätta när man ser att det inte kommer att bära sig. Då är det bättre att stänga dörren, säger Per.

Samtidigt öppnar han en ny dörr och startar ett Bang & Olufsen-service center under namnet PP Tech AB i en liten lokal i Tornby. Det blir inget showroom, utan service- och installationsverksamhet. Samtidigt ska han agera lite säljare på distans för butiken i Helsingborg. 

– Det är tråkigt att lägga ner, men det blir spännande framöver.

Vad har du för planer Björn?
– Inga just nu. Jag är sjukskriven och går på rehab efter en ryggoperation. Efter det ska jag ha planer. Jag behöver inte jobba mer om jag inte vill. Men jag tror att jag skulle bli trött av att sitta hemma och glo in i väggen.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!