Där pågår en kamp om 3-800 kunder på en skattefinansierad marknad som är värd 445 miljoner kronor.
På ena sidan finns Linköpings kommunala utförare (LKU) som fortfarande är störst i hemtjänsten.
På andra sidan står elva privata företag med de multinationella jättarna Attendo Care och Carema i täten.
Stadshusets borgerliga majoritet (m, fp, c, kd) startade det egna valet den 1 maj och det gäller boservice med städning, tvätt och inköp. Valet omfattar också personlig omvårdnad. Slutligen går det också att välja vem som ska sköta trygghetslarmet och leverera matkorgen.
Oavsett om det är privat eller offentligt ägande som driver hemtjänsten så finansieras allt med kommunens skattepengar.
Pengarna betalas ut efter upphandling och beslut av politikerna i omsorgsnämnden med Linnéa Darell (fp) som ordförande samt av äldrenämnden där den borgerliga majoritetens ansvariga kommunalråd Jan-Willy Andersson (kd) är ordförande.
Anita Silfver är chef för den kommunala äldreomsorgen hos Linköpings kommunala utförare (LKU). Hon konstaterar, efter att ha frågat ett 20-tal av sina chefer:
- Vad vi vet nu är att sju personer har gjort ett aktivt val och bytt till LKU. Hur det ser ut åt andra hållet vet jag inte.
Men det vet man hos de två största privata vårdbolagen Carema och Attendo:
- Minimalt få byten som man kan räkna på några av handens fingrar. Däremot har vi fått ett antal nya kunder. Men det har inget med utförarbyte på grund av valreformen att göra, konstaterar Christina Grell som är regionchef på Attendo.
Både Attendo och Carema satsade stort på informationskampanjer inför reformstarten och de ser det som ett led i det långsiktiga marknadsföringsarbetet.
Hur gick det?
- Någon enstaka har bytt från oss till en annan utförare, eller tvärtom, när det gäller ett aktivt omval, konstaterar Gertrud Öjetoft som är Caremas regionchef i Östergötland.
Bland tjänstemännen på stadshusets omsorgskontor pågår arbetet med att ta fram ett regelverk för hur man får och inte får ragga kunder bland de cirka 3 800 hushåll som köper hemtjänst.
Hur ser reglerna ut?
- Vi diskuterar formerna för marknadsföringen med våra utförare och resultatet av de diskussionerna ska resultera i en policy, konstaterar Elisabeth Ulvenäs på omsorgskontoret.
Vad ska policyn innehålla?
- Bland annat ska man som utförare inte söka upp eller utsätta någon med frågor om det val som brukaren har gjort. Det har man inte med att göra, förklarar Elisabeth Ulvenäs.
Berit Bäck är en av kommunens fyra äldrelotsar som bland annat tar emot samtalen på telefon 206401 om eget val i hemtjänsten.
Kontoret har skickat ut närmare 900 informationsbroschyrer om valet.
Har ni pratat med många som bytt utförare?
- Vi lämnar mest allmän information i äldrefrågor och vår uppfattning är att ett fåtal som har ringt oss också har bytt utförare, vilket i och för sig inte betyder att man inte har bytt, säger Berit Bäck.