Fågel i flygmotor kan ge problem

Fågelkollisioner är en av de vanligaste olycksriskerna för moderna stridsflygplan när de flyger på låg höjd. Även då ska en pilot kunna skjuta ut sig utan problem men oftast brukar piloten kunna landa.

Linköping2007-04-24 00:00

Vid en olycka i USA under helgen omkom en pilot i en F 18 från USA:s uppvisningsteam Blue Angels. Man misstänker att en fågelkollision kan ha legat bakom olyckan.

För några veckor sedan råkade ett Gripenplan från F 21 ut för en kollision med en större fågel, en stor svan.

Huven spräcktes men piloten kunde landa utan problem.

Man tvingades dock nödfälla huven vilket innebär att den sprängs loss av en sprängtråd runt huvens sarg.

Huven splittrades

En nödsprängning ska inte bakvägen kunna utlösa räddningssystemet. Piloten vid haveriet på F21 upplevde att huven splittrades strax innan han sköts ut vilket pekar på att det var utskjutningen, inte en fågelkollision, som splittrade huven.

I serien "flygsoldat Bom" kom den fågel som sögs in i motorn på hans "flygande Tunna" ut grillad bakom planet.

På riktigt ska den helst komma ut mosad i småbitar.

En modern jetmotor innehåller flera turbiner, skivor försedda med ett stort antal små skovelblad vilka roterar med tiotusentals varv mer minut.

Testas med fågelkadaver

De finns både i motorns kalla del, där insugningsluften komprimeras och i den varma delen där bränsle sprutas in och antänds.

Alla motorer till jetflygplan, flygplan både civila och mitära testas genom att man skjuter man in fågelkadaver in i motorn.

Skovelbladen

Det som i värsta fall kan hända är att skovelblad slås sönder och lossnar. Även om motorn är inkapslad kan skovelblad tränga ut och skada planet. Dessutom kan det uppstå kraftig obalans i turbinerna.

När motorn arbetar råder också en balans mellan trycket i motorns olika delar.

Om balansen störs så kan en jetmotor baktända och sker det flera gånger med kort mellanrum kan man få problem med dragkraften

Ska klara en fågel

Motorerna i Gripen är enligt Fredrik Fryklund på motortillverkaren Volvo Aero utprovade för att kunna klara av en fågel.

Däremot kan en större fågelflock eller flera stora fåglar bli ett problem.

Det är därför det då och då hörs smällar från Saab och Malmenfältet när man skrämmer bort fågelflockar vid start och landningsbanorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om