JAS-planet som kraschade på en åker utanför Ronneby under tisdagsmorgonen hade enligt Försvarsmakten kolliderat med en fågel. Piloten skjöt ut sig ur planet och fördes till sjukhus.
– Fågelkollisioner är något som provas väldigt noga, man använder en kanon som skjuter djupfrysta kycklingar mot huven, och det ska den klara. I fall där piloten måste lämna planet så är det troligt att fågeln har hamnat i motorn och det är något som är svårt att gardera sig mot. Får man en stor gås till exempel i intaget så är det svårt, säger Håkan Wasén.
Han påminner om att ingen pilot har omkommit i samband med en krasch med JAS Gripen i Sverige och att det positiva med olyckan är att säkerhetssystemet tycks ha fungerat som det ska.
Vad kommer det här innebära för JAS som varumärke?– Inget negativt tror jag, snarare tvärtom. Haverier händer och då råder strikta regler att man ska lämna planet, för en pilot är oerhört mycket dyrare än ett JAS-plan. Om en fågel har slagit ut hastighetsmätaren till exempel, vilket gör det farligt att fortsätta att flyga, så ska piloten lämna flygplanet. Och det här händer alla plan i världen. En fågelkollision är inget man kan rå för och då är det jättebra att systemet fungerar.
Är JAS mer olycksdrabbat än liknande flygplan?– Nej, nej, långt ifrån. Den har kanonbra säkerhetsstatistik och nu tycks det ännu en gång vara så att säkerhetssystemet fungerar, säger Håkan Wasén.