"Fågelkollisioner provas väldigt noga"

Olyckan i Ronneby kommer inte innebära något negativt för JAS som varumärke tror Håkan Wasén, tidigare reporter på Corren och flygexpert.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2018-08-21 11:33

JAS-planet som kraschade på en åker utanför Ronneby under tisdagsmorgonen hade enligt Försvarsmakten kolliderat med en fågel. Piloten skjöt ut sig ur planet och fördes till sjukhus.

– Fågelkollisioner är något som provas väldigt noga, man använder en kanon som skjuter djupfrysta kycklingar mot huven, och det ska den klara. I fall där piloten måste lämna planet så är det troligt att fågeln har hamnat i motorn och det är något som är svårt att gardera sig mot. Får man en stor gås till exempel i intaget så är det svårt, säger Håkan Wasén.

Han påminner om att ingen pilot har omkommit i samband med en krasch med JAS Gripen i Sverige och att det positiva med olyckan är att säkerhetssystemet tycks ha fungerat som det ska.

Vad kommer det här innebära för JAS som varumärke?

– Inget negativt tror jag, snarare tvärtom. Haverier händer och då råder strikta regler att man ska lämna planet, för en pilot är oerhört mycket dyrare än ett JAS-plan. Om en fågel har slagit ut hastighetsmätaren till exempel, vilket gör det farligt att fortsätta att flyga, så ska piloten lämna flygplanet. Och det här händer alla plan i världen. En fågelkollision är inget man kan rå för och då är det jättebra att systemet fungerar.

Är JAS mer olycksdrabbat än liknande flygplan?

– Nej, nej, långt ifrån. Den har kanonbra säkerhetsstatistik och nu tycks det ännu en gång vara så att säkerhetssystemet fungerar, säger Håkan Wasén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!