Färre bilar men fler irriterade bilister

Var tredje bil har försvunnit från Hamngatan och partikelhalterna i luften ser ut att vara på väg ner. Men det har skett till priset av irriterade bilister som fastnar i köerna.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2015-10-26 07:45

Det är nu snart ett år sedan Hamngatan återöppnades med sitt nya utseende. Den ena filen hade förvandlats till bussfil och trafikljusen ställts om för att gynna fotgängare och cyklister. Ingen "gröna vågen" längre, alltså.

Bussfilen tillkom för att gynna kollektivtrafiken – det rullar cirka 230 express- och regionalbussar här varje dag. Men det är bara halva sanningen. Politiker och tjänstemän har hela tiden varit öppna med att huvudsyftet varit att försvåra för bilisterna på Hamngatan. Så här står det i kommunens åtgärdsprogram från 2013: "Trafikmängden och partikelhalten ska minskas genom minskad attraktivitet för genomgående biltrafik".

Kommunen vill begränsa bilismen på Hamngatan av två skäl. Dels finns en stark önskan om att låta stadskärnan växa över Stångån och då har den dubbelfiliga Hamngatan med sina 18 000 bilar om dagen varit en barriär. Dels nådde halterna av farliga partiklar i luften ottillåtna nivåer år 2011.

Färre partiklar

Biltrafiken har också mycket riktigt minskat efter ombyggnationen och tillkomsten av Råbergaleden (Östra länken), från cirka 18 000 bilar varje vardag till drygt 12 000. Luftmätningarna pekar på att partikelhalterna också sjunker och 2015 ser ut att bli det bästa året sedan mätningarna inleddes för fem år sedan.

– Vi kommer att behöva följa värdena under några år för att kunna slå fast något säkert. Halterna är väderberoende och skiljer sig år från år. Men allt talar för att den minskade trafiken ger färre partiklar. Och det är en viktig fråga, vi ska komma ihåg att många dör i förtid av förhöjda partikelhalter, säger Caroline Rydholm, projektchef på kommunen.

Men gör inte köbildningarna att det i stället blir mer utsläpp?

– Nej, med den stora trafikminskningen så blir det sammantaget en förbättring, säger Caroline Rydholm.

För andra typer av utsläpp, som till exempel kvävedioxid, har Linköping aldrig haft problem med höga värden. Därför fokuserar kommunen på partiklarna, som vid höga halter kan ge till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, kol och astma.

Köerna har växt

Trots att var tredje bil försvunnit från Hamngatan har bilköerna växt under rusningstrafik eftersom det nu bara finns en fil att köra i. På Correns insändarsida och på corren.se är det ständigt ett hett debattämne. Några röster från den senaste veckan:

"Hamngatan har förvandlats till ett kaos". "Blir vansinnig på dessa idiotiska försämringar, borde man inte göra tvärtom, att underlätta?". "Köer bildas inte av bilister, utan av samhällsbyggare som inte kan bygga".

Elias Aguirre (S) är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Han är nöjd med resultatet av ombyggnaden, trots kritiken.

– Det är en framgång att vi fått ner trafikmängden på Hamngatan och det har blivit trevligare för dem som rör sig vid gatan. Det finns alltid utmaningar med trafikomläggningar, men jag tycker att vi har gjort ganska mycket för att göra det möjligt att ta sig runt på andra sätt.

Ny förvandling

Elias Aguirre menar att innerstadsbilismen måste minska ännu mer.

– Man får konstatera att när vi ska bygga mer och bättre innerstad i Linköping så kommer biltrafiken inte få plats i samma utsträckning.

På längre sikt kan Hamngatan komma att förvandlas ännu mer. På kommunkontoret finns flera förslag och idéskisser där Hamngatan är så kallat gångfartsområde eller till och med ersatt av bostadshus.

Enligt Elias Aguirre är det inget av de förslagen som är aktuella i närtid. Däremot kan Hamngatan komma att smalnas av i höjd med Sporthallen när området runt Folkungavallen bebyggs.

Minskad trafik Partiklar

Så här många bilar körde på Hamngatan varje vardag i snitt. För 2014 har snittet beräknats enbart på de veckor som gatan var öppen för biltrafik.

2011: 18 514

2012: 18 061

2013: 16 972

2014: 15 648

2015: 12 237

Enligt miljökvalitetsnormen får halten 50 mikrogram per kubikmeter överskridas högst 35 dygn per år. Så här många dygn har halterna varit för höga:

2010: 22

2011: 41

2012: 28

2013: 35

2014: 19 (gatan avstängd för biltrafik en stor del av året).

2015: 17 hittills i år. Eftersom det är på våren som halterna brukar vara högst beräknas den siffran inte stiga särskilt mycket.

Andra åtgärder

Linköpings kommun har vidtagit en rad andra åtgärder för att minska partikelhalterna i innerstadsluften: sänkt hastighet, större gruskorn vid halkbekämpning, tidigare gatustädning på våren och spridning av saltlake.

Kommunen informerar också för att få fler att använda dubbfria däck. Ett dubbdäcksförbud i centrum har tidigare diskuterats men uppges inte vara aktuellt.

Källa: Linköpings kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om