Färre olyckor på ren reflex

Jag såg honom inte! Det är bilisternas vanligaste förklaring till att de kör på en mopedist eller mc-förare.Kanske kan en vanlig reflexväst lösa den saken.

Reflexväst gör att bilisterna ser dig som mopedist tydligare och snabbare.Foto: Safetystore.se

Reflexväst gör att bilisterna ser dig som mopedist tydligare och snabbare.Foto: Safetystore.se

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2010-04-09 06:30

Poliser, utryckningspersonal och vägarbetare använder reflexvästar för att synas. Kanske är det dags för moped- och mc-förare att göra samma sak. Idén har just testats mer systematiskt i Östergötland och statistiken pekar mot att åtgärden har effekt.

Bakom studien ligger trafiksäkerhetskonsulten Helena Hellstén och Länsförsäkringar i Östergötland. Med stöd från Vägverkets skyltfond erbjöds alla som hade sin moped- eller mc-försäkring hos Länsförsäkringar en gratis reflexväst om de kunde tänka sig att använda den och svara på några enkätfrågor.

Syns inte

- Idén föddes kring fikabordet. Jag har min bakgrund i säkerhetsfrågor för gående och cyklister, där just synlighet är viktigt. På försäkringsbolaget hade de noterat att den vanligaste orsaken bilisterna angav till kollisioner med mc och moped var att de inte hade sett dem. Det kändes som ett problem som en reflexväst skulle kunna lösa, säger Hellstén.

Antalet mc- och mopedolyckor har ökat snabbt. Mellan 1998 och 2007 ökade det totala antalet mc-olyckor med nästan 50 procent och totala antalet mopedolyckor med nästan 200 procent.

- Tanken är ju nästan svindlande att en så enkel och billig åtgärd som en reflexväst skulle kunna förhindra många allvarliga olyckor, konstaterar Hellstén.

Färre olyckor

Ungefär en tredjedel av alla tillfrågade svarade ja och mellan april och september förra året körde ungefär 3 300 östgötar mc eller moped med reflexväst. Det var betydligt fler mc-förare än mopedister som antog erbjudandet.

- Varför vet vi inte, men en gissning är att man som 15-åring antagligen tycker det känns fånigare att köra med reflexväst än man gör som vuxen. Dessutom är antagligen vuxna mc-förare mer medvetna om riskerna än yngre mopedförare.

Efter mopedsäsongen gjordes en uppföljning där olycksstatistiken jämfördes med året innan. Antalet kollisionsolyckor sjönk både för mopedister och mc-förare. För mc-förarna sjönk det från elva kollisionsolyckor 2008 till fem 2009, för mopedisterna var motsvarande siffror en sänkning från 26 till 19.

- Men antalet olyckor är för litet för att siffrorna ska vara statistiskt säkra. Däremot kan ju siffrorna ändå peka mot att västarna har haft effekt, säger Hellstén som hoppas att Vägverket vill utöka projektet till nästa år med fler testområden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om