– Jag ska avveckla hyresfastigheterna och satsa på kontor istället, säger han till Corren.
Olov Karlsson hör till de hyresvärdar i Linköping som flest gånger har anmälts av hyresgäster till Hyresnämnden. Enligt intresseorganisationen Hyresgästföreningen är Karlsson en hyresvärd som underlåter att sköta sina lägenheter och upprepade gånger hållit inne med underhåll som han är skyldig att göra, fram till dess att Hyresgästföreningen tänkt begära tvångsförvaltning av hans fastigheter.
Olov Karlsson säger till Corren att han inte kan renovera hela tiden utan också måste kunna leva på avkastningen som fastigheterna ger.
Karlssons senast deklarerade inkomst var på 1,2 miljoner kronor.
– Det där skattar jag bara bort. Och det är kontorsfastigheterna som ger inkomster. Hyreshusen ger ingenting, jag kommer nog att avveckla dem, säger han till Corren.
De senaste åren har Olov Karlsson redan sålt fem hyresfastigheter till sin son. Fortfarande äger han 46 hyreslägenheter som finns på Holstens väg i Borensberg och på Rundelsgatan och Gamla Tanneforsvägen i Linköping.
Det är i förstone fastigheten på Gamla Tanneforsvägen 52-54, där Elias och Leza bor (se reportaget om hyresmarknaden i Linköping) som Olov Karlsson vill sälja av.
När Correns reporter frågar Olov Karlsson varför fastigheten är så dåligt underhållen hävdar han att inte fått några anmärkningar på fastigheten och säger:
– Jag kan inte hålla på och underhålla hela tiden. Det är bara tre år sedan som jag hade en anställd där som målade. Men det finns folk som kan slita ner en lägenhet på några månader.
Det finns det nog. Men fastigheten har ju inget lås i ytterdörren, trasiga brevlådor, trasiga lampor, en primitiv tvättstuga, i Elias lägenhet fungerar inte värmen, inte elen, det finns skadedjur…
– Det där vet jag ingenting om, och om de inte säger något till mig så kan jag ju inte göra nånting åt det, svarar Olov Karlsson.
Enligt Elias har du varit i lägenheten och talat om problemen och han har också ringt dig. Stämmer inte det?
– Nej, det har jag ingen aning om. Säg du åt de här hyresgästerna att de måste kontakta mig först, jag måste få min chans att fixa till det innan de ringer till Corren om det här, säger Olov Karlsson.
Han beskriver att hyresvärdar har problem med hyresgäster som inte förstår att problem som inte är akuta måste vänta på åtgärd.
– Det finns de som tror att jag kan ha hantverkare stående på gatan och vänta på att hyresgästerna ska behöva underhåll. De måste lugna ner sig tills jag har fått tag på hantverkare som kan åta sig jobbet.
Olov Karlsson säger sig inte ha kännedom om problem med gnagare i fastigheterna på Gamla Tanneforsvägen och har inte hört att kackerlackor skulle finnas i Elias lägenhet.
– Det har de inte sagt. Det är ju så här med de här invandrarna, en del städar men en del städar inte, och då kan det lätt bli så där.
Men hur menar du nu?
– Det är inte alla men en del som är slarviga med städningen.
Enligt hyreslagen är det hyresvärdens skyldighet att agera så att skadedjur saneras, oavsett hur ohyran kommit in i lägenheten.
Men Olov Karlsson menar att det inte är någon idé att ringa saneringsfirmor.
– Det är likadant nästa gång jag kommer dit igen. Så är det med de där. Egentligen skulle man inte ta in sånt där folk i husen, säger han.
Correns reporter tar upp det faktum att Hyresgästföreningen flera gånger väckt talan mot Olov Karlsson i Hyresnämnden. Olov Karlsson hävdar att Hyresgästföreningen fört talan för en hyresgäst som krävde åtgärder men inte hade betalat hyra för lägenheten på flera månader.
– Och jag reparerar naturligtvis ingenting om de inte betalar hyran.
Olov Karlsson säger till Corren att ingen hyresgäst behöver oroa sig för att framföra kritik till honom och att det gör honom ledsen att få ta del av kritik via tidningen.
– Jag blir ledsen när det kommer såna här anklagelser från Corren. Och varför tar ni upp sånt här, när det delvis inte är sanning det de säger till er?
Men vem talar sanning? Till oss säger hyresgäster att de har anmält fel till dig men att du inte åtgärdar felen. Du säger att du inte känner till felen.
– Säg åt dem att de måste ringa till mig så att jag får reda på felen, det är enda sättet.
Hyresgästföreningen bekräftar att organisationen följer Olov Karlsson noga.
– Olof Karlsson äger några riktigt dåliga fastigheter. Vi har tagit honom till hyresnämnden flera gånger, och dessutom begärt vite, säger Zeljko Kranjec.
– Men han gör alltid det vi och nämnden begär av honom. Han håller sig precis över gränsen för att vi ska kunna begära tvångsförvaltning.
Jenny Eriksen
013-28 01 64
jenny.eriksen@corren.se
Maria Hovberg
013-28 01 70
maria.hovberg@corren.se