Sören Petersson har ägt fastigheter sedan 1970-talet och är en av Linköpings större hyresvärdar. Han äger cirka 35 fastigheter med sammanlagt runt 500 lägenheter, en del själv och en del tillsammans med andra.
Hyresgästföreningen uppger att de i många år tagit emot klagomål från hans hyresgäster.
– På senare år har det eskalerat. Oavsett vilken hyresgäst vi pratar med så är bilden densamma. Det är svårt att få tag på hyresvärden och när man väl får det så händer inget. Sören är trevlig och vi har bra möten med honom, men tyvärr ser vi ingen förbättring. Därför har vi tagit det här steget, säger Jenni Tervo, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Hyresgästföreningens lista till hyresnämnden är lång. Det handlar om allt från fuktskador, trasiga fönster, farliga eluttag, saknade brandvarnare och uteblivna ventilationskontroller till olåsta källarutrymmen som blivit tillhåll för missbrukare.
Föreningen vill att hyresnämnden, med hot om vite, ålägger Sören Petersson att förbättra förvaltningen av tre fastigheter: Rundelsgatan 5, Risbrinksgatan 4 och Örngatan 3.
– Vi har fått in klagomål från flera av de andra fastigheterna också, men vi börjar med de här tre. Vi hoppas ju att Sören tar tag i det, att han skapar en fungerande rutin för felanmälan och åtgärdar bristerna, säger Jenni Tervo.
Vi träffar Jenni tillsammans med några hyresgäster på Rundelsgatan. Redan på håll ser vi att balkongerna är i dåligt skick – det är de som släpper ifrån sig betongsjok ner på balkongerna under. Fönstren har inte blivit underhållna på evigheter – en del av dem går inte längre att öppna, medan andra kan bändas upp utifrån genom att stoppa in handen i de stora springorna.
– Det är så otätt att det känns som att man inte har några fönster alls när det blåser. Balkongerna är det inte många som vågar använda, säger en man, som liksom de andra hyresgästerna vi pratar med vill vara anonym.
Ytterdörren är olåst och vi går ner i källaren som är belamrad med skräp och bråte. Madrasser antyder att källaren används som sovplats.
– När en av mina grannar kom ner satt missbrukare med sprutorna framme. Vi har krävt jättelänge att hyresvärden ska fixa låsen, men fått höra att vi ska undvika att gå ner där på kvällarna, säger en hyresgäst.
Vi träffar en dam som bor i ett annat av de anmälda husen. Hon är arg.
– Jag har bott här i jättemånga år. Jag ringer och ringer för att få saker lagade, men han svarar nästan aldrig och det händer sällan något. Han vansköter alltihop, säger hon.
Det är inte bara Hyresgästföreningen som har synpunkter. Kommunens hälsoskyddsenhet har haft 19 ärenden bara sedan 2023, där man flera gånger förelagt Petersson att åtgärda olika fel. I ett av ärendena har kommunen nyligen ansökt hos mark- och miljödomstolen om att få ett vite på 20 000 kronor utdömt för att en fuktskada inte åtgärdats i tid.
Byggavdelningen har konstaterat att balkongerna på Rundelsgatan måste renoveras. "Om detta inte sker kommer vi gå vidare och förelägga fastighetsägaren med ett kopplat vite", skriver bygglovschef Sebastian Monell.
Sören Petersson själv har en annan bild av läget.
– Det känns märkligt, det som Hyresgästföreningen håller på med. Överdrivet. Allt funkar i lägenheterna – det är ju inte som att de saknar el eller vatten. Det handlar mest om småfel, kosmetiska grejer. Vi håller på och prickar av alltihop i de här tre fastigheterna, säger han.
Men balkongerna och fönstren på Rundelsgatan, till exempel, de ser ut att vara i riktigt dåligt skick?
– Ja, just på Rundelsgatan ser det lite tråkigt ut. Men vi ska prioritera det nu. De andra fastigheterna är det inte något större fel på, säger Sören Petersson.
Petersson pekar på att han vill hålla nere hyrorna.
– Det är viktigt för väldigt många hyresgäster. De vill inte ha en lyxsanering som leder till höga hyror.
Jenni Tervo säger att många av lägenheterna är fina invändigt.
– Men då beror det på att hyresgästerna fixat saker själva, något som ju är hyresvärdens ansvar. Det är många som inte har möjlighet att själva måla, tapetsera och fixa elen. De kanske är till åren eller har något handikapp. Jag har träffat dem som står och gråter över situationen.
Många hyresgäster är oroliga, säger Jenni Tervo.
– De säger att frågan är inte om utan när något allvarligt ska hända. Att det börjar brinna. Eller att en balkong ramlar ner. Eller att någon dör av en elchock.