-- Men jag är ändå inte helt nöjd. Vi har inte lyckats reducera antalet dödade i trafiken med tre procent per år sedan 1996 som krävs för att nå en acceptabel nivå, säger trafikforskaren Ulf Brüde på väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping. Med en sådan utveckling hade vi kunnat minska antalet dödade i år till cirka 400.
Det finns ändå en god chans att antalet dödade i år blir färre än 500. Prognosen pekar på 475 omkomna i trafiken vid årets slut.
-- Vi får gå tillbaka cirka 60 år får att nå så låga siffror. Men det är ändå alldeles för många personer som dör i trafiken, och att nå Nollvisionens mål om högst 270 omkomna år 2007 är en omöjlig uppgift, anser han.
Under sommarmånaderna juni och juli har preliminärt 110 personer omkommit i trafikolyckor. Juni var en dyster månad med 64 omkomna (50 förra året), och antalet trafikdödade i juli noterades till 46 (54).
Hittills i augusti (till och med 11 augusti) har 18 personer omkommit. Under hela månaden förra året dödades 53 personer i trafiken.
-- Allt pekar på att sommartrafiken tar lika många liv som motsvarande period förra året. Men eftersom året startade bra med lägre dödstal i trafiken, och vintern sedan följdes av några "normala" vårmånader, ser prognossiffrorna för helåret ut att bli hyfsad.
I genomsnitt svarar årets första sju månader för 55 procent av samtliga trafikdödade, enligt VTI. Om det blir samma utveckling i år innebär det att under de återstående fem månaderna kommer drygt 200 personer att dödas i trafiken.
Men trots att dödstalen minskar går det för långsamt. Minskningstakten är sämre än före 1998, när 492 personer omkom i trafiken.
-- Vi var världsbäst på trafiksäkerhet då, men det är vi inte längre. Antalet allvarligt skadade i trafiken har dessutom inte minskat, utan snarare tvärt- om, säger Ulf Brüde.
Förra året skadades omkring 4 600 personer allvarligt i trafiken, enligt polisen. Det är en ökning med några hundra sedan år 2000.
I år har trafiken hittills ökat med 1,3 procent jämfört med samma period (januari till och med juli) förra året.
Trafikpolisen i Östergötland har bevakat vägarna med en starkt reducerad styrka i sommar.
Målsättningen har varit att synas på vägarna, och på så sätt få ned hastigheterna.
-- Vi har patrullerat de stora vägarna och övervakat trafiken som vanligt. Men med bara halva styrkan i tjänst är det naturligtvis svårt att jobba som under övriga året, säger Bo Brändevall, som är tf chef för trafikpolisen i Östergötland.
Han har noterat att många bilister håller höga hastigheter. Det är med andra ord full fart även på semestern.
-- Vi uppvisar en synlighet i trafiken bland annat genom att vi stoppar fartsyndare och rapporterar, och då ser bilisterna att vi gör något och det kan ha en allmän dämpande effekt på hastigheten.
I samband med stora trafikhelger har polisen förstärkt bemanningen.
Bevakningen på vägar med hög trafikintensitet, som E4 och E22 genom länet, har prioriterats.