Försöket med trängselskatt i Stockholm inleds i juni nästa år. Thomas Turbell, överingenjör på VTI med 35 års erfarenhet av trafiksäkerhetsarbete, befarar att antalet skadade och dödade motorcyklister kommer att öka om stockholmarna börjar åka mc i stället för bil för att slippa trängselavgifterna.
-- Ett av skälen för att införa trängselavgifter var att trafikanterna skulle gå över från bil till mer trafiksäkra färdmedel. Att då undanta motorcyklarna från avgiften är minst sagt konstigt med tanke på att risken att dödas eller skadas svårt är 20 gånger större för mc än för bil, säger han.
Redan i höstas uppvaktade Thomas Turbell Vägverket och Vägtrafikinspektionen, och påtalade det felaktiga i att undanta motorcyklar från skatten.
-- Man säger att det är ett politiskt beslut som inte går att påverka och att vi får vänta och se vad som händer.
Stockholms stad upphandlar för närvarande ett system för trängselskatter. Vägverkets uppdrag blir att administrera skatten. Huvudskälet till att motorcyklar undantas från skatten uppges vara att det är tekniskt komplicerat att montera en transponder, en dosa, på hojarna.
-- Det här kan inte vara sant. Om man klarar av att hålla reda på 16 000 löpare i Stockholm Marathon med hjälp av ett litet chip på skosnöret måste det gå att lösa även det här. Mc-föraren kan väl ha den i fickan då. I det här fallet verkar motorcykelbranschen ha bra lobbyister.
Thomas Turbell är orolig för att mc-olyckorna fortsätter att öka när skatten införs, och att allt fler kommer att ta hojen till och från jobbet, och för att handla, i stan.
-- Snart är en motorcykel inblandad i var tionde dödsolycka i landet. Från trafiksäkerhetsansvariga aktörer syns knappast några förslag till konkreta åtgärder för att komma tillrätta med problemet. Det är egentligen bara försäkringsbolagen som tar sitt ansvar och hissar upp premierna så att de står mer i proportion till olycksrisken.
Under april i år dödades 35 personer i trafiken, varav 11 åkte moped eller mc. Förra året omkom 46 motorcyklister och 400 skadades svårt, enligt polisen. Forskaren Ulf Brüde på VTI anser att de senaste årens olycksutveckling är oroväckande.
-- Antalet dödade och svårt skadade motorcyklister uppvisar de högsta värdena på tio år, säger han.
Risken att dödas och skadas svårt är också betydligt större än i personbil. Dödsrisken är 14 gånger större på motorcykel än för personbilisten, och risken att skadas svårt är 20 gånger större än för bilisten. Försäljningen av motorcyklar i Sverige har ökat markant under de senaste åren. Antalet registrerade motorcyklar är det högsta på 50 år, mellan 220 000 och 230 000 motor- cyklar finns på vägarna.
I London har trängselavgifter funnits i drygt ett år, och där har antalet registrerade motorcyklar under den här perioden ökat med 15 procent.
-- Det är en allmän trend att mc-åkandet ökar. Om ökningen i London beror på trängselavgiften är dock för tidigt att säga, anser Thomas Turbell.