"Fokusera på den matte du redan är trygg med!"

För fem år sen bestämde sig Linköpings och Norrköpings kommuner att tillsammans med universitetet förbättra matematikundervisningen. Satsningen så här långt har nu granskats av den finländske experten Ole Björkqvist.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-04-01 06:45

I går träffades lärare, forskare, skolpolitiker och journalister på Skäggetorpsskolan i syfte att ta del av Ole Björkqvists utredning. Hela församlingen verkade väldigt nöjd med hur projektet rullade på. Ole Björkqvist hävdar att själva forskningen blir bättre när lärare och elever arbetar nära varandra, precis som de gör i detta projekt.

Varför har ni gett uppdraget till en finsk professor?

– Finland har ju mycket bättre resultat än Sverige i många mätningar och det är klart att alla vi som på skilda sätt jobbar i och för skolan undrar vad det beror på, svarar Lars Rehnberg, utbildningsdirektör i Linköpings kommun.

– Något som fick stor uppmärksamhet och som jag själv grunnar över är vår svaga ställning i Pisarapporten 2013. Och omvänt: Varför är de finländska matematikeleverna så lyckosamma? Det är en komplex fråga som säkert gnager i många matematikdidaktiker, funderar Rehnberg.

För tre år sedan startade Linköpings och Norrköpings kommuners gemensamma satsning på 10 miljoner kronor för att förbättra matematikundervisningen i skolorna. Pengarna ska under en femårsperiod gå till forskning i matematikdidaktik. Forskningen utförs på plats ute i skolorna och handlar om kommunikation mellan lärare och elev som verktyg på matematiklektionen

Ole Björkqvist menar att det inte är nödvändigt att fokusera områden inom matematikutbildningen där man redan vet att det finns brister. Han skriver att det är bättre att fokusera områden där man själv vet vad man talar om.

”Mitt viktigaste argument för detta är att så många lärare fått uppleva sig som måltavlor för mediernas kritik av undervisningen”, skriver Björkqvist i sin utvärdering.

Lisa Björklund Boistrup, postdoktor Linköpings universitet, talar och skriver på ett rakt och kommunikativt sätt om hur man på bästa sätt bedömer sina matematikelever. Hon är som många av pedagogerna intresserad av så kallat ”synligt lärande” och pedagogen John Hatties teorier. Där ingår hur elevens visade kunnande på olika sätt kan uppmärksammats och erkännas av läraren.

Men – och det är viktigt att påpeka – Hatties teorier gäller förstås inte bara den som pluggar matte.

Mattesnillen

Euklides är den mest framstående av antikens matematiker, bäst känd för sitt verk "Elementa".

Enligt Pythagoras sats så gäller för en rätvinklig triangels sidor att

kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna.

Tycho Brahes astronomiska upptäckter banade väg för en ny syn på universum.

Arne Beurling, svensk professor i matematik, verksam i USA, främstuppmärksammad för sina insatser inom området kryptering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om