I början av förra seklet var Kinda kanal en viktig och vältrafikerad vattenväg. Idag är kanalen en turistattraktion som lockar besökare från hela landet. Men få kommer med båt.
– De som förr kom med båt har köpt sig husbil. Det är fler husbilar på ställplatserna än vad det ligger båtar i gästhamnen, berättar Lasse Lööw som är slussvakt och driver Tannefors slusscafé.
Lasse har lång erfarenhet av Kinda kanal. Förutom över 25 år som slussvaktare så har han hunnit med att vara kanalbolagets vd i nästan tio år och byggt upp caféverksamheten i Tannefors sluss.
Förutom att många gått över till husbil så har också båtarna förändrats.
– Jag var ute vid Bergs slussar igår. Där ligger 25 till 30 båtar, men bara en eller två som är låga nog för att ta sig in i Kinda kanal. Brohöjden är ett dilemma idag. När jag började som slussvaktare kunde en familj vara ute på båtsemester i små båtar med tält och spritkök. Försök få med ungarna på det idag, säger Lasse Lööw med ett snett leende.
Jacob Sagefjord rattar M/S Kind som sommartid trafikerar sträckan Linköping – Rimforsa.
– Passagerarna brukar häpnas över hur vackert det är. Alla som bor i Linköping har ju sett kanalen i stan, men det är få som åkt hela sträckan och verkligen sett vad den har att erbjuda.
Vattenvägen Kinda kanal ringlar sig ut ur staden genom ett vackert och varierande landskap. Kanske kan en ny generation, uppvuxna med närodlat och återbrukat ladda de egna batterierna genom att tyst och stilla glida fram i en eldriven båt.