Förbudet hävt – nu flyger de igen

Flygplansmodellen Gipps Aero GA8Airvan stoppades efter kraschen i Umeå. Nu får planet flyga igen. "Vi kommer att lyfta med vår kärra på söndag eller måndag", säger Håkan Carlberg, flygchef vid Linköpings fallskärmsklubb.

Linköpings fallskärmsklubbb ger sig upp i luften igen.

Linköpings fallskärmsklubbb ger sig upp i luften igen.

Foto: Linköpings fallskärmsklubb

Linköping2019-07-26 12:17

Nio personer omkom söndagen den 14 juli då ett plan av modellen Gipps Aero GA8Airvan kraschade strax söder om Umeå.

I väntan på haveriutredningen beslutades att flygplanstypen skulle ställas på marken.

Modellen används av Linköpings fallskärmsklubb och dess grannförening i Småland, men nu när flygförbudet har hävts kommer klubbarna att börja använda planen igen.

– Man har konstaterat att det inte var något fel på planet som kraschade. Därför tänker vi starta upp verksamheten där vi kommer att använda oss av vår GA8Airvan, säger Håkan Carlberg.

Med start på söndag eller måndag inleds en intensiv vecka från Skärstad flygfält utanför Motala där Linköpings fallskärmsklubb håller till.

– Vi kommer att genomföra mellan tio och tolv starter varje dag. Det blir upp emot 600 hopp under veckan, säger Carlberg som beskriver Gipps Aero GA8Airvan som en pålitlig och robust arbetshäst.

– Flygplanstypen används runt om i världen och är byggd för att kunna bära mycket och klara tuffa förhållanden. Hjälpflyg och sjuktransporter med korta start- och landningssträckor är vanligt förekommande.

Carlberg menar att det inte känns olustigt att ge sig upp i luften igen med flygplanstypen.

– Den utredning som har gjorts visar att det inte var något fel på planet uppe i Umeå och det känner vi oss väldigt trygga med, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om