Företaget har hundratals anmälningar mot sig

Företaget som de senaste dagarna skickat erbjudanden om gravtvätt till Linköpingsbor är välkänt hos Konsumentverket.
"Vi utesluter inte att det kommer inledas ytterligare tillsyn om det skulle behövas", säger juristen Daniel Eliasson.

Över 260 anmälningar mot företaget Gravskötsel och omvårdnad har kommit in till Konsumentverket. Myndigheten har genomfört två tillsynsärenden gällande bolaget.

Över 260 anmälningar mot företaget Gravskötsel och omvårdnad har kommit in till Konsumentverket. Myndigheten har genomfört två tillsynsärenden gällande bolaget.

Foto: Patrik Lundin/SvD/TT

Linköping2022-06-09 17:00

Den senaste tiden har ett stort antal Linköpingsbor fått erbjudanden som liknar fakturor från företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB. Enligt Svenska kyrkan lokalt är den här typen av erbjudande ett nytt fenomen i just Linköping, men det är inte första gången det aktuella företaget hamnat i blåsväder i Sverige. 

Sedan 2019 har Konsumentverket fått in hela 264 anmälningar mot bolaget, som år 2020 hade en omsättning på drygt fyra miljoner kronor. Majoriteten av anmälningarna rör vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor och olämplig säljmetod.

Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket, är väl bekant med företaget.

– Vi har haft två tillsynsärenden mot det här företaget, ett under 2019 och ett förra året. Det här är definitivt ett företag som sticker ut när det gäller anmälningar.

I de två tillsynsärenden som Konsumentverket inlett gentemot företaget har myndigheten haft synpunkter på att det inte varit tydligt vem som varit avsändare till erbjudandet och att informationen gällande ångerrätt varit bristfällig.

– I ärendet från 2019 tittade vi också på inbetalningskortet som ingick i utskicket som företaget gjort. I samband med det här uppgav företaget att man skulle rätta till det här, så att det blev tydligare vem som var avsändaren, säger Daniel Eliasson.

Bara sedan den 2 juni i år har 13 anmälningar mot företaget registrerats hos Konsumentverket. Inget nytt tillsynsärende har dock inletts.

– Vi utesluter inte att det kommer inledas ytterligare tillsyn om det skulle behövas i framtiden, men det är svårt att säga exakt vad som krävs för det. Vi kollar ständigt på de anmälningar som kommer in. 

– Vi kommer fortsatt ha en bevakning på företaget i fråga. Tyvärr vet vi av erfarenhet att det är besvärligt att få till frivilliga rättelser från deras sida. 

Daniel Eliasson påpekar också att av de anmälningar som kommit in till Konsumentverket den senaste tiden har majoriteten av personerna förstått att utskicken de har fått faktiskt rört sig om erbjudande och inte en faktura som måste betalas.

– Men man trycker på att utskicket är oetiskt och olämpligt. Det stör sig många på. Dessutom är det många som menar att erbjudandet är mycket likt den faktura som brukar skickas från kyrkogårdsförvaltningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!