Försäljningen ökar kraftigt

Försäljningen av elcyklar ökar kraftigt i Sverige. I cykelstaden Linköping är det många som ser fördelarna, även om prislappen kan vara avskräckande.

Slog till. Oscar Franzén köpte en treväxlad cykel med elmotor för att ta sig från Ryd till jobbet i Ekholmen.

Slog till. Oscar Franzén köpte en treväxlad cykel med elmotor för att ta sig från Ryd till jobbet i Ekholmen.

Foto: Bänkt Olsson

Linköping2017-06-03 15:00

Cykel med hjälpmotor är inget nytt under solen. En gammal "knallert", med motorn hängande över framhjulet, hade många fördelar som pendlingsfordon till jobbet. Öronen fick sig en omgång så du slapp höra kollegorna under resten av dagen och du delade med dig av den ljuvliga doften av tvåtaktsolja.

Dagens elcyklar varken väsnas eller luktar illa. Ljudlöst susar du fram med bara ett lätt tryck på pedalerna. Upp till 25 kilometer i timman. Vill du cykla fortare får du trampa vidare utan assistans. Sådan är lagen. Utöver det är regelverket förvånansvärt okomplicerat och skiljer sig inte från en vanlig trampcykel.

Ulla och Björn Arnell är pensionärer från Borås med sommarstuga i Rimforsa. De tittar på var sin elcykel. Som pensionärer tror de att hjälpmotorn kan göra att de cyklar mer.

– Vi har en kompis som är multisjuk. Det är hjärtat, diabetes, övervikt och artros. Hon skaffade en elcykel, och det har förändrat hennes liv. Hon kommer ut i naturen och har gått ner i vikt. Det är jättebra tror jag, säger Ulla.

Just att vara säker på att orka hela vägen verkar vara ett starkt argument för både Ulla och Björn.

– Vi har sjön Ämmern att cykla runt. Det är tre mil. Ska jag göra det med en vanlig cykel får jag nästan vara lite förberedd. Men med en sådan här är det bara ren njutning och man kan uppleva naturen, menar Björn.

Men njutningen kommer inte gratis. Den cykel Björn tittar på kostar 25 000 kronor och Ullas med automatisk växellåda kostar 30 000 kronor.

– Vi har sålt en stor båt och köpt en mindre, så det blev pengar över. Det är ju inte billigt, men om man kan få lite hälsoeffekter så är det kanske värt pengarna ändå, menar hon.

Stefan Andersson är cykelhandlare i tredje generationen. På Bertil Andersson har man satsat på elcyklar som i år står för över tio procent av försäljningen.

– Det är ett enormt intresse och det ökar hela tiden, berättar Stefan.

För två år sedan såldes 30 000 elcyklar i Sverige, förra året såldes det cirka 45 000 och i år räknar branschen med att sälja mellan 55 000 och 60 000 elcyklar.

Kunderna är från 25 år och uppåt. Än så länge har elcyklarna inte ersatt mopeden. Men med nya modeller kan det kanske bli ändring på det.

– Trenden är att elcyklarna blir sportigare. Det är inte bara damcyklar med lågt insteg utan också sportigare modeller och en hel del mountainbike, säger Stefan.

Och hur ofta får du frågan om du kan få den att gå lite fortare?

– Det händer rätt ofta, men det kan vi inte, säger Stefan och skrattar.

Enligt sjukhusstatistik är mopeden fortfarande det vanligaste trafikslaget där unga mellan 14 och 17 år skadar sig. Från 2011 till 2015 skadade sig 1076 ungdomar måttligt eller allvarligt på moped. Cykeln ligger inte långt efter. Under samma period skadades 1039 ungdomar på cykel. Än så länge syns elcyklarna inte i statistiken. Dels för att de fortfarande är relativt få, och dels för att statistiken från både sjukhus och försäkringsbolag ännu inte särskiljer elcyklar från vanliga cyklar.

Oscar Franzén är också sugen på att få lite hjälp i motlut och motvind. Han bor i Ryd och jobbar i Ekholmen. För honom står valet mellan en begagnad bil och en elcykel.

– Min cykel gick precis sönder så nu åker jag mest buss. Men det tar 50 minuter med byten. Med min vanliga cykel tar det en halvtimma och det här kommer gå ännu fortare.

Laddad forskning om elcyklar

I en rapport från 2014 tros antalet olyckor och även antalet olyckor med allvarliga konsekvenser, öka på grund av ökad elcykelanvändning i Sverige. Detta är dels på grund av ökad exponering, högre hastigheter, fler äldre cyklister, felaktiga förväntningar bland övriga trafikantgrupper (elcyklister ser ut som vanliga cyklister men hastigheten kan vara högre), överflyttning från bil till elcykel samt flera olyckor under en invänjningsfas. Risken att råka ut för en olycka med allvarlig skada är troligtvis generellt högre än vid vanlig cykling. För de äldre elcyklisterna (50 år och framförallt 75 år eller äldre) är olycksrisken högre än för den genomsnittliga cyklisten och konsekvenserna av olyckorna allvarligare.

Källa: Trafikverket.se

Ny forskning med krocktester visar däremot att vissa olyckor med elcykel kan minska risken för huvudskador. Detta tack vare elcykelns lägre tyngdpunkt.

Källa: VTI.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om