Trafikverket sänker hastigheten på tågen - på grund av värmen

Trafikverket meddelar att de på grund av onsdagens värme behöver sänka hastigheten på ett antal tågsträckor. Detta för att minska risken för incidenter. Den sänkta hastigheten kommer leda till förseningar och eventuellt att vissa avgångar ställs in.

Den sänkta hastigheten kommer leda till förseningar i tågtrafiken under onsdagseftermiddagen och -kvällen.

Den sänkta hastigheten kommer leda till förseningar i tågtrafiken under onsdagseftermiddagen och -kvällen.

Foto: Lotta Willsäter

Linköping2025-07-02 15:10

Trafikverket meddelade vid 13:30-tiden på onsdagen att de sänkta hastigheterna gäller flera banor i Småland och östra Sverige.

Bland de drabbade östgötska sträckorna återfinns Tjustbanan (Linköping–Västervik) och Stångådalsbanan (Linköping–Kalmar).

– Det är svårt att svara på hur mycket vi tappar i tid, men det kommer bli en del förseningar. Blir det stora förseningar så kan det leda till att några tåg ställs in, förklarar Denny Josefsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Denny Josefsson, presskommunikatör på Trafikverket, berättar att vissa tåg kan ställas in på grund av åtgärden.
Denny Josefsson, presskommunikatör på Trafikverket, berättar att vissa tåg kan ställas in på grund av åtgärden.

Anledningen till att man väljer att sänka hastigheten är för att försöka förhindra incidenter. Detta då den höga temperatur kan leda till att bränder uppstår när tågen bromsar och att det finns en större risk för så kallade solkurvor (se faktaruta).

De meddelar att den sänkta hastigheten kommer leda till förseningar samt att det finns en risk att vissa avgångar ställs. Trafikverket reserverar sig för att ytterligare förändringar kan ske på kort varsel och hänvisar till tågbolagens egna hemsidor för mer information om specifika avgångar.

Linköping–Västervik kommer preliminärt ha nedsatt hastighet till och med midnatt och Linköping–Kalmar till och med klockan 08 imorgon morgon.

Solkurva:

Solkurvor kan uppstå vid höga temperaturer. Detta då solens värme leder till att järnvägsrälsen utvidgas och trycket ökar.

Om trycket blir för högt kan rälsen böja sig, vilket i så fall skapar en potentiellt stor säkerhetsfara. I värsta fall kan det leda till att tåg spårar ur. 

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!