Sedan den sista september har Trafikverket arbetat med ett förbättringsarbete på sträckan mellan Norrköping och Linköping. Det är rälsen mellan Gistad och Linköping som är sliten och därför behöver bytas. Detta medför att hastigheten för tågen är nedsatt och att pendeltågstrafiken för Östgötatrafiken påverkas i hög grad. Det finns endast ett spår öppet för trafik och Östgötatrafiken rekommenderar därför sina resenärer att ta tidigare tåg för att inte bli försenade.
– I stället för avgångar var 20:e minut går tågen nu var 30:e minut. Men eftersom det bara är ett spår öppet för trafik och hastigheten för tågen är nedsatt kan vi inte garantera att anslutningarna mellan tågen fungerar. Tidtabellerna passar inte med varandra och då tvingas man ta ett tidigare tåg, säger Mattias Näsström Trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Förseningarna fortsätter
Banarbetet mellan Gistad och Linköping ska vara klart i veckan under natten till torsdagen men trafiken kommer fortfarande inte fungera utan förseningar. Pendlare mellan Linköping och Norrköping kommer även nästa vecka drabbas av mindre förseningar då Trafikverket utför banarbete mellan Linköping och Mjölby.
– Det arbetet kommer inte påverka trafiken lika mycket som det gör nu och det kommer vara lika många avgångar som vanligt men restiden mellan Mjölby och Linköping blir lite förlängd, säger Mattias Näsström.
Att restiden blir förlängd mellan Mjölby och Linköping kommer i sin tur innebära förseningar även för pendlare mellan Linköping och Norrköping.
– Det blir förskjutningar i tidtabellerna för folk som ska till Norrköping men vi kommer vara tillbaka på lika många avgångar. Men vi rekommenderar folk att ta tidigare tåg även nästa vecka så att man inte missar viktiga tider, säger Mattias Näsström.
Inga bussar insatta
När Trafikverket meddelade Östgötatrafiken om att de var tvungna att byta ut vissa sträckor av rälsen var det ett önskemål om att arbetet skulle förläggas till oktober.
– Hade vi gjort detta i vinter kunde det blivit ännu större problem. Arbetet som görs är också väsentligt för att tågtrafiken ska fungera ordentligt i framtiden och att tågen kan hålla den hastighet som är optimal.
Även fast arbetet varit inplanerat under en längre tid har man inte satt in några extra avgångar med bussar för att möta det växande behovet som färre avgångar inneburit.
– Nej, vi har haft någon extra bussavgång men annars har vi räknat med att avgångarna var 30:e minut ska räcka. Det finns ju även expressbussar mellan Linköping och Norrköping som också är ett behagligt sätt att resa, säger Mattias Näsström.
Rallare – ett livsfarligt jobb. Corren på plats på spåret. Läs mer i onsdagens tidning.