Förslaget: Låt bilar köra på bussgatan

Öppna bussgatan i Lambohov för biltrafik. Förslaget kommer från Catrin Corell, en av många Lambohovsbor som dagligen måste köra en omväg på flera kilometer.

Catrin Corell har bott på Arrendegatan i tio år och har hela tiden retat sig på omvägen man måste köra runt hela Lambohov.

Catrin Corell har bott på Arrendegatan i tio år och har hela tiden retat sig på omvägen man måste köra runt hela Lambohov.

Foto: Åke Alvin

Linköping2018-12-03 18:00

Catrin Corell bor på Arrendegatan i Lambohov. När hon ska till jobbet på Tornby tvingas hon köra runt hela Lambohov via Bygdegatan, Landbogatan och Lambohovsleden.

På den västra delen av Bygdegatan är det bara bussar som får köra. Hade Catrin kunnat köra där hade hon haft betydligt närmare till jobbet och hon hade sluppit köerna på Lambohovsleden.

– Det här är ett problem, inte bara för mig och väldigt många andra som bor i Lambohov, utan för alla som pendlar på Lambohovsleden. Det känns helt tokigt att jag ska behöva ge mig ut där när det inte skulle behövas, säger hon.

Catrin Corell beslutade sig för att lämna in ett Linköpingsförslag om att öppna bussgatan mellan Odalgatan och Tegskiftesgatan. Förslaget har snabbt fått ett par hundra röster och många positiva kommentarer på Facebook.

Men alla är inte positiva. Flera påpekar att bussgatan måste breddas om förslaget ska gå att genomföra. De som bor längs med bussgatan och Bygatan skulle få mer trafik. Risken finns också att gatan skulle börja användas för genomfartstrafik av bilister som inte bor i Lambohov.

– Jag säger inte att jag sitter på den perfekta lösningen, men jag vill väcka tanken. De allra flesta skulle tjäna på det här, det är min åsikt. Det skulle bli mindre trafik genom Lambohov och det skulle vara bra för miljön, säger Catrin.

En som inte tycker att biltrafik på bussgatan är en bra idé är Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

– Vi vill ha fler bussgator och bussfiler, inte färre. På bussgatan i Lambohov körs linje 2, en av Linköpings stomlinjer med tätast trafik. Att tillåta bilar där skulle försämra framkomligheten för bussarna och förlänga restiden. För att bussar ska vara attraktiva krävs korta restider, annars är det fler som väljer bil, säger han.

Muharrem Demirok (C), som efter årsskiftet tar över som ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, kommenterar förslaget så här:

– Det är ett bra medborgarförslag, för det pekar på ett problem som måste lösas, nämligen trafiksituationen på Lambohovsleden. Men jag tror inte att det är bussgatan som är lösningen, säger han.

Muharrem Demirok pratar om att hitta en långsiktig helhetslösning och säger att det finns flera förslag att diskutera.

– En del tycker att man ska bygga ut Lambohovsleden. Andra vill damma av det gamla förslaget om en Åsmestadsled bakom Lambohov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!