Gymnasieskolan inför ett nytt Àmne: "Först i Linköping"

FrÄn hösten 2024 kommer landets gymnasieskolor kunna införa det nya Àmnet artificiell intelligens, AI. LBS kreativa gymnasiet blir det första gymnasiet i Linköping vars elever ska kunna lÀsa AI i höst.

HÀr spelar eleverna Erfan Qourpour, spelutvecklare och Emma Hylén Broo, frÄn det estetiska programmet ett spel pÄ en gammaldags arkadmaskin som teknikeleverna byggt upp. BÄde Erfan och Emma tycker att man inte ska vara rÀdd för AI, men att man ska vara förberedd att allt kan hÀnda - att det kan gÄ fel.

HÀr spelar eleverna Erfan Qourpour, spelutvecklare och Emma Hylén Broo, frÄn det estetiska programmet ett spel pÄ en gammaldags arkadmaskin som teknikeleverna byggt upp. BÄde Erfan och Emma tycker att man inte ska vara rÀdd för AI, men att man ska vara förberedd att allt kan hÀnda - att det kan gÄ fel.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2024-04-10 07:00

Det Àr Skolverket som har tagit initiativ och fattat beslut om att artificiell intelligens, AI, ska vara ett Àmne i gymnasieskolan och pÄ komvux pÄ gymnasial nivÄ. FrÄn och med lÀsÄret 24/25.

LBS (förkortning av skolans tidigare namn Ljud- och bildskolan) kreativa gymnasiet i centrala Linköping har fÄtt klartecken frÄn Skolverket att införa Àmnet i sin utbildning hösten 24. Ett 20-tal elever som har antagits pÄ skolans teknikprogram Ärskurs 1 kommer att kunna lÀsa AI-inriktning i Ärskurs 2 och 3.

– Vi Ă€r först i Linköping med att införa det nya Ă€mnet och det kĂ€nns bra. Under de tvĂ„ senaste Ă„ren har det hĂ€nt sĂ„ mycket inom AI och det Ă€r bra att Skolverket har sett det och agerat, sĂ€ger en glad Martin Swartling, lĂ€rare i programmering, nĂ€r vi möter honom och hans teknikelever som lĂ€ser spel- och webbutveckling pĂ„ skolan.

Nicholas Fanimi, Erfan Qourpour, Emma Hylén Broo, Oskar Svensson, Lovina Lövgren, Lucas KÀck och Jack Elfwing tycker att det Àr bra att skolan hÀnger med i teknikutvecklingen och eleverna kommer att lÀra sig anvÀnda AI pÄ ett positivt sÀtt.
Nicholas Fanimi, Erfan Qourpour, Emma Hylén Broo, Oskar Svensson, Lovina Lövgren, Lucas KÀck och Jack Elfwing tycker att det Àr bra att skolan hÀnger med i teknikutvecklingen och eleverna kommer att lÀra sig anvÀnda AI pÄ ett positivt sÀtt.

Ämnet kommer frĂ€mst att fokusera pĂ„ AI-utvecklingen ur ett samhĂ€llsperspektiv och vilka konse­kvenser det kan ha för det dagliga livet. Men det kommer ocksĂ„ att ge eleverna möjlighet att lĂ€ra sig att anvĂ€nda AI för problemlösning.

– Eleverna kommer inte att bygga AI, de kommer att lĂ€ra sig hantera AI och att dra nytta av det. NĂ€r en elev vĂ€ljer att utveckla en app med hjĂ€lp av AI dĂ„ ska man kunna anvĂ€nda den fĂ€rdiga produkten som hjĂ€lpmedel. Eleverna ska lĂ€ra sig nĂ„got som fĂ„ mĂ€nniskor kan och dĂ€rför kommer vi ocksĂ„ att lĂ€sa om etik, moral och ansvar, sĂ€ger Martin Swartlig som kommer att undervisa i AI.

För honom Àr det viktigt att hÄlla sig ajour med allt nytt som hÀnder inom Àmnet.

– Det hĂ€nder mycket hela tiden och det gĂ€ller att fortbilda sig kontinuerligt för att ligga rĂ€tt i tiden.

Martin Swartling Àr lÀrare i programmering pÄ LBS kreativa gymnasiet. AI Àr ett kraftfullt och potentiellt farligt verktyg vilket krÀver att de som anvÀnder det gör det med respekt, sÀger han. "Bara för att man exempelvis KAN fuska eller göra nÄgot dÄligt betyder inte det att man SKA göra det".
Martin Swartling Àr lÀrare i programmering pÄ LBS kreativa gymnasiet. AI Àr ett kraftfullt och potentiellt farligt verktyg vilket krÀver att de som anvÀnder det gör det med respekt, sÀger han. "Bara för att man exempelvis KAN fuska eller göra nÄgot dÄligt betyder inte det att man SKA göra det".

Vad kommer eleverna att kunna göra med den nya utbildningen?

– Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga det nu. VĂ„r gymnasieskola Ă€r högskoleförberedande och AI Ă€r ett viktigt inslag i ingenjörsutbildningar. Men kunskaper om AI Ă€r viktiga för alla elever. Ämnet kommer att hjĂ€lpa eleverna att navigera i en alltmer digitaliserad tillvaro och att förbereda sig för fortsatta studier och yrkesliv. MĂ„nga av vĂ„ra elever fortsĂ€tter att utbilda sig till programmerare eller utvecklare. Det Ă€r bristyrken som mĂ„nga företag söker, sĂ€ger Martin Swartling.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det gymnasieskolor med teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet som kan införa AI hösten 24. FrĂ„n hösten 2025 kommer fler gymnasieprogram att ha Ă€mnet i sin programfördjupning.

AI-kurser i skolan

Gymnasieskolan

PÄ gymnasieskolan kommer Àmnet att kunna erbjudas i programstrukturen för det naturvetenskapliga programmet och teknikprogrammet.

Som individuellt val

Elever som inte lÀser nÄgot av de tvÄ programmen kan vÀlja Àmnet som individuellt val.

Komvux

I komvux kan Àmnet erbjudas som enstaka kurs.

KĂ€lla: Skolverket

Karta: LBS Linköping
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!