Det Àr Skolverket som har tagit initiativ och fattat beslut om att artificiell intelligens, AI, ska vara ett Àmne i gymnasieskolan och pÄ komvux pÄ gymnasial nivÄ. FrÄn och med lÀsÄret 24/25.
LBS (förkortning av skolans tidigare namn Ljud- och bildskolan) kreativa gymnasiet i centrala Linköping har fÄtt klartecken frÄn Skolverket att införa Àmnet i sin utbildning hösten 24. Ett 20-tal elever som har antagits pÄ skolans teknikprogram Ärskurs 1 kommer att kunna lÀsa AI-inriktning i Ärskurs 2 och 3.
â Vi Ă€r först i Linköping med att införa det nya Ă€mnet och det kĂ€nns bra. Under de tvĂ„ senaste Ă„ren har det hĂ€nt sĂ„ mycket inom AI och det Ă€r bra att Skolverket har sett det och agerat, sĂ€ger en glad Martin Swartling, lĂ€rare i programmering, nĂ€r vi möter honom och hans teknikelever som lĂ€ser spel- och webbutveckling pĂ„ skolan.
Ămnet kommer frĂ€mst att fokusera pĂ„ AI-utvecklingen ur ett samhĂ€llsperspektiv och vilka konseÂkvenser det kan ha för det dagliga livet. Men det kommer ocksĂ„ att ge eleverna möjlighet att lĂ€ra sig att anvĂ€nda AI för problemlösning.
â Eleverna kommer inte att bygga AI, de kommer att lĂ€ra sig hantera AI och att dra nytta av det. NĂ€r en elev vĂ€ljer att utveckla en app med hjĂ€lp av AI dĂ„ ska man kunna anvĂ€nda den fĂ€rdiga produkten som hjĂ€lpmedel. Eleverna ska lĂ€ra sig nĂ„got som fĂ„ mĂ€nniskor kan och dĂ€rför kommer vi ocksĂ„ att lĂ€sa om etik, moral och ansvar, sĂ€ger Martin Swartlig som kommer att undervisa i AI.
För honom Àr det viktigt att hÄlla sig ajour med allt nytt som hÀnder inom Àmnet.
â Det hĂ€nder mycket hela tiden och det gĂ€ller att fortbilda sig kontinuerligt för att ligga rĂ€tt i tiden.
Vad kommer eleverna att kunna göra med den nya utbildningen?
â Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga det nu. VĂ„r gymnasieskola Ă€r högskoleförberedande och AI Ă€r ett viktigt inslag i ingenjörsutbildningar. Men kunskaper om AI Ă€r viktiga för alla elever. Ămnet kommer att hjĂ€lpa eleverna att navigera i en alltmer digitaliserad tillvaro och att förbereda sig för fortsatta studier och yrkesliv. MĂ„nga av vĂ„ra elever fortsĂ€tter att utbilda sig till programmerare eller utvecklare. Det Ă€r bristyrken som mĂ„nga företag söker, sĂ€ger Martin Swartling.
Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r det gymnasieskolor med teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet som kan införa AI hösten 24. FrĂ„n hösten 2025 kommer fler gymnasieprogram att ha Ă€mnet i sin programfördjupning.