Saab medverkar vid den stora flygmässan i Farnborough i Storbritannien. Jonas Hjelm, chef för Saab Aeronautics, säger i en kommentar:
– Moderna stridsflygplan kan ses som ett nätverk av flygande superdatorer som försöker överträffa motståndarna. Därför har vi konstruerat Gripens arkitektur på ett sätt som säkerställer att vi snabbt och enkelt kan införa de senaste datorerna och ny maskinvara. Detta är unikt inom branschen. Vi har det modernaste flygplanet och vi kan enkelt ta stora kliv framåt när processorkraften i flygplanet ökar. Piloter som flyger Gripen E har därmed en tveklös fördel jämfört med konkurrenterna.
Ännu så länge har Saab genomfört testflygningar med Gripen 39-8. Men ytterligare två testflygplan, 39-9 och 39-10, tillverkas vid anläggningen i Tannefors. Dessa plan ska enligt företaget ha bättre kapacitet än det första testflygplanet.
Saab uppgav på måndagen att 39-8 har utfört den första flygningen försedd med jaktroboten IRIS–T på vingspetsarna, fyra pyloner under vingarna och den centrala pylonen under flygplanskroppen. Flygningen genomfördes tidigare i juli över Östersjön. Flera manövrer genomfördes i överljudsfart. Under kommande testflygningar ska stridsflygplanet förses med extratankar och annan utvändig utrustning. Även robotar ska avfyras.
Nya Gripen E har beställts av Sverige och Brasilien. Saab hoppas dock locka fler exportkunder.