Första spadtaget för biljätten i Linköping

Första spadtaget för Bilbörsens nya anläggning i Mörtlösa är genomfört. Hösten 2019 kommer den cirka 6 000 kvadratmeter stora huskroppen att stå klar för invigning.

Första spadtaget för Bilbörsens nya anläggning i Mörtlösa. Stora delar av företetagets personalstyrka deltog i ceremonin

Första spadtaget för Bilbörsens nya anläggning i Mörtlösa. Stora delar av företetagets personalstyrka deltog i ceremonin

Foto: Carl Schnell

Linköping2018-06-11 15:30

Mångmiljonsatsningen på Mörtlösa handelsområde har planerats i flera år där en första kontakt med Linköpings kommun togs redan 2015 om ett markförvärv.

Nu, tre år senare, har bygget påbörjats.

Spadtaget förevigades med Bilbörsens anställda i grävartagen.

– Jag bad dem ta med sig verktygen till jobbet, skrattar Max Hansson, bilfirmans ägare och vd.

Bilhallen byggs i två plan med parkering för bland annat lagerbilar på taket.

I det nedre planet kommer fabriksnya kärror att ta plats i ett större showroom. Här kommer också serviceverkstad, rekonditionering och leveransavdelning att inrymmas.

En våning upp görs det plats för begagnade fordon, administration och personalutrymmen.

– Det blir en modern anläggning med väl tilltagna ytor. Vi har inte tummat på någonting. Det är "extra allt" som har varit vår vision i planeringsarbetet, säger Hansson och förklarar att det är plattan i mattan som gäller på samtliga enheter.

År 2017 omsatte Bilbörsen 240 miljoner kronor. Målet är att den siffran ska dubblas fram till 2023. För att nå dit krävs också att arbetsstyrkan (i dag 32 personer) utökas med fler säljare, servicetekniker och administrativ personal.

– Vi behöver förstärka på i princip alla avdelningar, men jag har svårt att uppskatta hur många fler vi kommer att vara om fem år. Bara under de senaste veckorna har vi anställt ett par personer, säger Max Hansson som ser fram mot den resa som nu väntar.

– Planeringsarbetet har pågått i tre år med flera lösa trådar här och där. Det har varit många sittningar med olika aktörer. Nu är alla pusselbitar på plats. Därför känns det oerhört skönt att äntligen vara i gång.

Vad som kommer att hända i Bilbörsens två tusen kvadratmeter stora lokaler på Lärlingsgatan 2, mellan Skäggetorp och Barhäll, vet inte Hansson.

– Området är tänkt för handel och industri och fastigheten ska säljas, men när en affär kan vara genomförd är svårt att svara på, säger han. Det är en mäklarfirma som har ansvaret för det projektet.

Mörtlösa handelsområde, som från början var tänkt att bli något i stil med det som Tornby är i dag, består nu av K-Rauta, Net on Net, Byggmax och Proauto som invigde sin nybyggda bilhall i september förra året.

Bilbörsens närmaste grannar blir Byggmax och K-Rauta.

Bilbörsen

1996 startade Max Hansson och hans far, Peter, en gummiverkstad.

1999 förvärvade de Bilbörsen och 2001 inledde man försäljningen av Kia. Tre år senare tog grundarna in Subaru i modellprogrammet.

Omsättningen har vuxit från två miljoner kronor till 240 miljoner och företaget har i dag 32 anställda.

Sedan 2011 är Max Hansson ensamägare till företaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!