Stig Holmström föddes 1940 i Oskarshamn och inledde sin gärning som fältflygare i flygvapnet 1959. Han utbildade sig till officer vid Försvarets läroverk och kadettskolan i Uppsala och blev så småningom provflygare. Han tjänstgjorde i Malmslätt mellan 1967 och 1982, med avbrott i några år för Militärhögskolan i Stockholm.
Efter ett par år på Flygstaben rekryterades Stig Holmström som provflygare på Saab i Linköping. Den 9 december 1988 blev han den förste piloten att flyga Jas 39 Gripen.
– Datumet var bestämt ganska långt i förväg, men det hemlighölls ju, sade Stig Holmström i en stor intervju som publicerades i Corren 2013.
Under morgonen anlände busslaster med anställda från Volvo flygmotor i Trollhättan. Alla de närmare 5 000 anställda på Saab i Linköping hade fått ledigt av den verkställande direktören Christer Skogsborg. När klockan närmade sig 12.00 hade tusentals anställda intagit sina platser kring Saab-fältet.
Stig Holmström kom från enkla förhållanden och inledde som tonåring en lovande karriär som banktjänsteman. Men snart tog flygintresset över.
– Som pojke byggde jag modeller och läste Biggles, sade han i intervjun.
Under sina år som officer i flygvapnet och senare som provflygare på försökscentralen på Malmen flög Stig Holmström alla Saabs jetflygplan, från Tunnan till Viggen.
– På samma dag kunde jag få flyga tre eller fyra olika flygplanstyper. Det var lärorikt.
När Stig Holmström tackade ja till jobbet som ny chefsprovflygare på Saab var han medveten om att det ingick i hans roll att sitta bakom spakarna under den första flygningen med Gripen. Det var inget som skrämde honom.
– Det skulle bli höjdpunkten i min karriär.
Strax före klockan 12.00 den 9 december 1988 klev han ut på plattan iförd sin flygoverall.
– Om jag var nervös? Nej, jag var fokuserad. Totalt fokuserad på det jag skulle göra.
Efter cirka 1 100 meter nåde Gripen 39-1 – så betecknas den första prototypen – en hastighet av 250 kilometer i timmen. Motorn vrålade. Noshjulet lämnade marken och klockan 12.22 befann sig Stig Holmström i luften.
– När hela flygplanet kom i luften...det var det mest spännande momentet.
Efter nästan 50 minuter i luften kunde publiken på Saab-fältet åter se planet närma sig. Stig Holmström var lättad och ville visa upp det nya stridsflygplanet.
– Jag flög över Saab-fältet på 200 meters höjd så att alla som stod där skulle se tydligt. Sedan fortsatte jag längs Storgatan för att visa det nya planet för Linköpingsborna.
Stig Holmström kostade på sig en sista manöver innan han förberedde sig för landningen:
– Jag passerade domkyrkan för att tacka vår herre för det fina vädret.
Efter sin tid som chefsprovflygare på Saab var Stig Holmström aktiv i Östergötlands flyghistoriska sällskap – Flygvapenmusei vänner. Han var sällskapets ordförande sedan 2011.
I en presentation på sällskapets hemsida skrev han: "Jag håller fortfarande mitt flygcertifikat vid liv genom att flyga mindre plan hos Linköpings Flygklubb under mottot ”Any flying beats no flying!”
– Han var en utomordentlig ordförande. Han var en "doer", en person som fick saker och ting gjorda säger Göran Danbolt, vice ordförande i Östergötlands flyghistoriska sällskap.
Stig Holmström efterlämnar hustru, tre barn och fem barnbarn. Han avled under natten till tisdagen efter en tids sjukdom. Han blev 81 år gammal.