Fortsatt förlust för Cloetta

Cloetta visar en minskad förlust för årets andra kvartal, men säger att det uppsagda sponsoravtalet med LHC inte har något samband med bolagets ekonomiska situation.

Foto: Mia Karlsvärd

Linköping2013-07-19 17:06

Den redovisade förlusten före skatt ligger på 67 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 130 miljoner kronor för samma period 2012. Konfektyrmarknaden är fortsatt relativt svag, men ser ändå bättre ut i Sverige än i värre krisdrabbade länder i Europa.

Ser man dock enbart till Cloetta sålde företaget bättre i både Italien och Holland, enligt Cloettas informationsdirektör Jacob Broberg.

– Konfektyrbranschen är inte lika konjunkturkänslig som många andra branscher, men vi är inte immuna.

Godisköp handlar sällan om några stora pengar och han tror att detta kan vara en förklaring.

– Folk vill unna sig något även om det är tufft.

Framöver kommer bolaget att lägga stort fokus på den pågående fabriksomstruktureringen. Fabriken i Aura, Finland, lades ner i början av 2013, och fabriken i Alingsås stängde i slutet av 2012. Fabriken i Gävle kommer läggas ner i början av 2014 med en konsekvens att produktionen av Ahlgrens bilar flyttar till Ljungsbro.

Har detta någon betydelse för antalet arbetstillfällen i Ljungsbro?

– Det är inget vi kommenterar just nu, säger Jacob Broberg.

Han säger också att det uppsagda sponsoravtalet med LHC inte har något samband med bolagets ekonomiska situation.

– Det har inte alls med det att göra.

Han hänvisar i stället till sammanslagningen med Leaf.

– I samband med det har vi sett över hur våra marknadsaktiviteter och sponsoravtal ska se ut, och valde att säga upp detta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om