Förskolan gick från missnöje och kaos till att bli stans bästa

För tio år sedan var det kaos på förskolan Gränsliden i Tallboda. Föräldrar var missnöjda och sjukfrånvaron var hög hos personalen.
I dag får Gränsliden högst betyg av alla kommunala förskolor när Utbildningsförvaltningen mäter kvalitén.
– Personalen har gjort ett hästjobb, säger rektor Malin Hellström.

"Att ha roligt med barnen är viktigt. Det skapar en god arbetsmiljö, både för dem och oss", säger Maria Holmsten som arbetat på Gränsliden i cirka tio år. Här med Nova-Li Lundström, Frans Andersson, Kasper Swedenborg och Juliette Bugonu.

"Att ha roligt med barnen är viktigt. Det skapar en god arbetsmiljö, både för dem och oss", säger Maria Holmsten som arbetat på Gränsliden i cirka tio år. Här med Nova-Li Lundström, Frans Andersson, Kasper Swedenborg och Juliette Bugonu.

Foto: Frida Glenning Ströberg

Linköping2025-06-23 04:30

Vartannat år utvärderas kvalitén på de kommunala förskolorna i Linköping. Det görs genom så kallade insynsbesök (se faktaruta). När Corren granskar de senaste resultaten och omvandlar dem till ett snittbetyg hamnar Gränsliden i topp av alla 109 förskolor. Här är man, enligt Correns sammanställning, bäst i kommunen på att följa läroplanen, ge barnen trygghet och erbjuda en bra utbildning.

– Vi blev glada när vi fick bedömningen. Vi har nog underskattat oss själva, säger förskolläraren Maria Holmsten.

Bakom den idag välfungerande förskolan ligger hårt arbete.

– Och många långa kvällar och en del tårar, säger Malin Hellström.

"Vi är så stolta över personalen", säger Malin Hellström, rektor, och Emma Widerberg, biträdande rektor.
"Vi är så stolta över personalen", säger Malin Hellström, rektor, och Emma Widerberg, biträdande rektor.

När hon blev rektor för Gränsliden 2015 var det minst sagt rörigt. Vårdnadshavare var missnöjda och korttidsfrånvaron bland personalen hög. Dessutom lades flera förskolor i området ned vilket gjorde att både personal och barn omplacerades till just Gränsliden.

En av dem var barnskötaren Maria Holmsten.

– Jag arbetade på en välfungerande förskola men blev omplacerad till Gränsliden, där jag hade hört att situationen var tuff.  Det var en ganska turbulent tid.

Maria och hennes kollegor fick i uppgift av rektor att stärka gemenskapen bland personalen. En av de första sakerna Maria också gjorde var att förändra den ganska trista inomhusmiljön. Ett kalt rum blev till en skog, ett annat byggverkstad och i ett tredje fick böcker och språk stå i fokus.

Det senaste året har förskolan haft "Återberättande" som ett av sina språkmål. De ser tydligt hur barnen blivit modigare att prata om handlingen i tillexempel böcker.  Från vänster: Ella Cronborn, Nova-Li Lundström, Maria Holmsten, Frans Andersson, Kasper Swedenborg och Juliette Bugonu.
Det senaste året har förskolan haft "Återberättande" som ett av sina språkmål. De ser tydligt hur barnen blivit modigare att prata om handlingen i tillexempel böcker. Från vänster: Ella Cronborn, Nova-Li Lundström, Maria Holmsten, Frans Andersson, Kasper Swedenborg och Juliette Bugonu.

Ungefär samtidigt drog rektor Malin igång ett arbetsmiljöarbete med företagshälsovården. Personalen fick avsatt tid att tillsammans prata om verksamheten och sin arbetsplats.

– Det var inte jag som sa hur vi skulle ha det, utan personalen kom fram till det själva. Jag tror att "framgångsreceptet" för en bra förskola är engagerad och motiverad personal i kombination med ett tydligt och närvarande ledarskap, säger hon.

För att ta itu med den höga sjukfrånvaron började Malin ringa hem till personalen när de var sjuka.

– En del uppfattade det först som att jag skulle kontrollera om de faktiskt var sjuka. Men jag ville mest visa att jag såg dem.

Och det funkade. På ett år mer än halverades korttidssjukfrånvaron hos personalen. 

Efter problem på dotter Anastasias förra förskola valde Sanar Elias att flytta barnen till Gränsliden. "Jag blev rekommenderad av flera att välja just den här förskolan. Jag är jättenöjd. Pedagogerna arbetar efter teman, barnen lär sig mycket och jag känner mig trygg när jag lämnar Anastasia och Leonel på morgonen", säger hon.
Efter problem på dotter Anastasias förra förskola valde Sanar Elias att flytta barnen till Gränsliden. "Jag blev rekommenderad av flera att välja just den här förskolan. Jag är jättenöjd. Pedagogerna arbetar efter teman, barnen lär sig mycket och jag känner mig trygg när jag lämnar Anastasia och Leonel på morgonen", säger hon.

Idag är personalen en sammansvetsad och trygg skara. Och föräldrarna är nöjda. I den årliga enkät som skickas ut till vårdnadshavare får förskolan höga betyg. 

Pedagogerna arbetar mycket med små grupper. Större delen av dagen är de ofta bara fem barn per pedagog – oavsett om det är fruktstund eller bokläsning. Samling i stor ring är sällsynt på Gränsliden.

Förskolan får höga bedömningar i alla kategorier som Utbildningsförvaltningen bedömer, och på punkterna "Hållbarhet" och "Språk och kommunikation" för de högsta möjliga siffra.

På Gränsliden finns det plats för 40 barn. Här arbetar åtta pedagoger. På bland annat ämnet "Språk och kommunikation" får förskolan högsta möjliga bedömning av kommunen när kvalitén på utbildningen mäts.
På Gränsliden finns det plats för 40 barn. Här arbetar åtta pedagoger. På bland annat ämnet "Språk och kommunikation" får förskolan högsta möjliga bedömning av kommunen när kvalitén på utbildningen mäts.

Projektet Språkleken är de extra stolta över. I en månads tid arbetar pedagogerna med samma bok i smågrupper. De varvar högläsning med att också berätta handlingen med hjälp av rekvisita och teater.

– Vi ser en tydlig språkutveckling där barnen till exempel vågar prata mer inför grupp och att har blivit mer frimodiga med att återberätta. De små barnen har ökat sitt ordförråd, säger Maria. 

Förskolläraren Patrik Nilsson flikar in: 

– Ett bra exempel är ett barn som först inte var så delaktig när vi lästa bok. Men efter projektet ser vi hur barnet tar fram rekvisitan och spelar upp handlingen på egen hand. Det hela blir på barnens villkor.

Både Maria och Patrik tror att insynsbesöken är viktiga, kanske främst för att kommunen ska få syn på – och arbeta för – likvärdiga förskolor.

– Vårdnadshavare ska kunna känna att barnen får bra dagar och utbildning oavsett vilken förskola de väljer. Det bör inte finnas så stora skillnader som det gör idag, säger Maria Holmsten.

Gränsliden arbetar mycket med att skapa inspirerande lär- och lekmiljöer för barnen. En hörna inomhus fungerar tillexempel just nu som veterinärklinik. Här vaccinerar och plåstrar Alma Boman och Ester Oldenborg Westergren om både hundar och katter.
Gränsliden arbetar mycket med att skapa inspirerande lär- och lekmiljöer för barnen. En hörna inomhus fungerar tillexempel just nu som veterinärklinik. Här vaccinerar och plåstrar Alma Boman och Ester Oldenborg Westergren om både hundar och katter.

Maria och Patriks upplevelse är att förskolan över tid fått mindre pengar och resurser.

– Vi har inte alltid de bästa förutsättningarna och ibland trollar vi med knäna för att dagen ska gå ihop, säger Maria.

Men båda är överens om att arbetslaget försöker behålla arbetsglädjen trots tuffa dagar.

– Situationen blir ju inte bättre för att man är sur och tvär. Att ha roligt tillsammans med barnen är viktigt. De är min arbetsmiljö, och jag är deras, säger Patrik.

Plötsligt blir han avbruten av sex barn som kommer springandes. Unisont slänger de sig runt hans hals där han sitter på gräset.

– Den här energin som barnen ger mig gör att det är lätt att vara engagerad i jobbet.

Inför kommunens insynsbesök brukar det bli spännande och bra diskussioner kring pedagogik och den dagliga verksamheten på förskolan, säger förskolläraren Patrik Nilsson.
Inför kommunens insynsbesök brukar det bli spännande och bra diskussioner kring pedagogik och den dagliga verksamheten på förskolan, säger förskolläraren Patrik Nilsson.
Så mäts kvalitén

Vartannat år görs så kallade insynsbesök på varje kommunal förskola. På besöket deltar kvalitetskoordinator från utbildningsförvaltningen men också förskollärare från andra rektorsområden.

Förskolan bedöms utifrån åtta ämnesområden hämtade från läroplanen – allt från trygghet till hållbarhet. Som högst kan förskolan få siffran 7, som lägst 1.

Bedömningen görs genom samtal med rektor, pedagoger och observationer på den aktuella förskolan och används som ett stödmaterial när rektorn utvecklar verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!