Många bilägare följer de här dagarna SMHI:s långtidsprognoser. Vårvärme, eller snö och minusgrader, är frågan.
Att byta till sommardäck för tidigt kan vara ödesdigert om halkan slår till, oavsett om det är vinterväglagstider eller inte.
Men hoppet finns att våren är här, med torra vägbanor och ljumma vindar. För vem vill ha klumpiga vinterdäck på bilen i onödan?
På gummiverkstäderna råder lugnet före stormen. Det är först när SMHI lovar vårvärme under en längre period som startskottet går. Då ska alla skifta däck.
Mest pensionärer
-- Vi har hittills bytt däck på ett 70-tal bilar. Men det är mest pensionärer som är ute i god tid, och de är heller inte så beroende av bilen, utan kan ställa den om det blir mer snö, säger Sören Engman på Däckhuset i Linköping.
Han anser att det är mer rusch på hösten än på våren. När den första snön kommer blir det panik, och alla ska ha vinterdäcken monterade på bilen på en gång. Under våren är tidsperioden för däckbyten mer utdragen.
-- På lagret finns däck till 1 500 bilar. Så visst återstår mycket jobb, säger han.
För bilägare som ska köpa nya sommardäck finns en djungel av nya och kända märken att välja på. Läser man facktidningarnas tester och ska välja nya däck till bilen är det lätt att bli villrådig.
-- Däck som tillverkas av kända tillverkare som Good Year, Michelin och Nokian är för det mesta bra. Sedan finns däck från lågprisländer av skiftande kvalitet, säger kollegan Ronny Davidsson.
Viktigt när du ska köpa nya sommardäck är hur bilen används. Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd anser att bilägaren får det däck han betalar för.
-- Det finns däck i olika prisklasser. Om du bara använder bilen för korta resor behövs kanske inget premiumdäck. Det handlar också om hur man värderar säkerheten. Ekonomin styr också ditt däckval, säger Pontus Grönvall.
2,5 milj nya däck
Han får ofta frågor vilket sommardäck som är bäst. Men eftersom informationsrådet är branschneutralt får han inte rekommendera något märke.
-- Nya däck måste vara E-märkta och Europagodkända. För att däcket ska bli E-märkt görs ett uthållighetstest som visar om däcket klarar den belastning som är föreskriven. Det görs alltså inga tester på väggrepp och komfort.
I Sverige säljs drygt 2 miljoner nya däck och några hundra tusen regummerade varje år, alltså omkring 2,5 miljoner däck. Och floran av nya märken från länder som Indonesien, Korea och Kina ökar. Omkring 5 000 nya däck testas varje år.
Om man ska vara på den säkra sidan anser Motormännen att däcket man köper ska vara tillverkat i Europa eller i USA.