Gamla bilar säljer bäst

När våren är här ökar intresset för att köpa bil. Men det är försäljningen av begagnade bilar som ökar mest. Och det är här som handlarna tjänar pengar.

--Det som folk mest efterfrågar är kombibilar, och nyare småbilar. De är mest lättsålda, säger Thomas Jönsson på Bilgallerian.Bild: MIKAEL SVENSSON

--Det som folk mest efterfrågar är kombibilar, och nyare småbilar. De är mest lättsålda, säger Thomas Jönsson på Bilgallerian.Bild: MIKAEL SVENSSON

Foto:

LINKÖPING2004-04-16 11:36

På Rejmes i Linköping, som även omfattar Mjölby och Åtvidaberg, har sålts drygt hundra begagnade bilar på tre veckor.

-- Det är rekord. Vi har aldrig tidigare haft en så bra försäljning, säger Kjell Fors, som är marknadschef på Rejmes.

Rejmes köper in tjänstebilar från Volvo i Göteborg, och kan därför sälja nyare begagnat, modeller från 02 till 04, i hallen. En nästan ny Volvo kan därför vara tio, femton procent billigare än en helt ny.

Brist på V70

-- Jag har tidigare ansett att den här försäljningen hämmar nybilsförsäljningen. Men så verkar det inte vara. Vi säljer bra av nya bilmodeller också.

Det är framför allt nya V50 som lockar köpare, förutom V70 som är bästsäljaren. Men det är stor brist på V70 som begagnat. Och en ny XC 90 får kunden vänta på i upp till åtta månader innan leverans.

I dag finns 139 begagnade bilar i lager, vilket anses normalt. Tidigare fanns nästan bara begagnade Volvobilar i hallen, men i dag finns många främmande märken, vilket ökar kundkretsen.

-- Vår policy är att begagnade bilar inte får stå i hallen mer än 120 dagar. Då ska de vara sålda, säger Kjell Fors.

Värdet ökar

Appelskogs Bil, som är återförsäljare för Peugeot, Mazda och Suzuki, har 105 begagnade bilar i lager. Under mars såldes 60 begagnade bilar, vilket anses bra.

-- Men vi har för mycket begagnat i lager. Normalt brukar vi har 75--80 bilar. Begagnathandeln är jätteviktig för oss, och den är större än nybilsförsäljningen, säger Peter Appelskog.

Under de senaste två åren är Peugeot raketen i nybilsförsäljningen. Men det finns inte så många Peugeot som begagnade, och när efterfrågan är stor ökar andrahandsvärdet.

-- En begagnad 206 och 307 kan jag sälja nästan omgående. Men det är väldigt få som byter bil efter två år. De flesta behåller nybilen en längre tid. Jag gissar att de flesta byter först efter tre-fyra år.

På Biva Linköping, som även omfattar Motala, finns inget jättelager av begagnat. Omkring 130 bilar finns i dagsläget.

-- Vi har haft en varierande försäljning i vår. Det har gått i vågor. Men försäljningen av begagnat kan nog sägas vara något sämre än normalt, säger Johan Milered, som är försäljningschef på Biva.

Det kunderna efterfrågar mest är 9-5 kombi och den gamla karossen av 9-3.

-- Vi har brist på halvkombin, som slutade tillverkas förra året. Tydligen är det många som saknar den bättre lastförmågan i gamla modellen.

Fysiskt problem

Engströms Bil, återförsäljare för Volkswagen och Audi, har ökat begagnatförsäljningen med 30 procent, jämfört med samma period förra året. Under årets tre första månader såldes 205 begagnade bilar i Linköping och Mjölby.

-- Vi har omkring 120 bilar i lager, och det är lite för mycket. Det är framför allt ett fysiskt problem, eftersom vi inte får plats med alla bilar inomhus, säger Håkan Johansson, som är platschef på Engströms, och fortsätter:.

-- Nybilsförsäljningen har mer eller mindre stannat upp, men begagnade bilar är det rusch efter. Så visst är det ofta mer lönsamt att sälja begagnat än nytt. De mest populära bilarna på begagnattorget är nyare modeller av Passat Variant och Golf.

Trög start

Bilgallerian, återförsäljare för sex nybilsmärken, har märkt en rusch efter begagnat i april. Under årets första tre månader har begagnatförsäljningen gått trögt. Som mest hade företaget 120 beg bilar i lager, vilket motsvarar ett värde på omkring 10 miljoner kronor.

-- Vi är i dagsläget nere på en nomalnivå på cirka 95 bilar. Några speciella toppar i begagnatförsäljningen har vi inte. Det som folk mest efterfrågar är kombibilar, och nyare småbilar. De är mest lättsålda, säger Thomas Jönsson på Bilgallerian.

Företaget har ofta lågpriskampanjer, där bilägaren får 15 000 kronor för fordonet "bara den är besiktigad och rullar in för egen maskin". Men bilarna, de flesta har haft sina bästa dagar, är mycket jobb med att iordningställa för privatförsäljning. Därför säljs många vidare som så kallade reservdelsbilar.

-- Det här ger inga stora vinster. Men det är ändå bra att de försvinner från vägarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!