Händelsen inträffade 15 juni i år hos en person i behov av mycket hjälp. Brukaren har personliga assistenter och det var när oklarheter kring en semesterledighet uppstod som hen glömdes bort.
Brukarens belägenhet uppmärksammades av en personlig assistent som hade ett senare arbetspass. Assistenten reagerade på att ingen personal öppnade när hen ringde på dörren. Enligt den anmälan som gjorts till kommunen brukar det alltid finnas någon på plats i brukarens lägenhet vid den här tiden på dagen, omkring kl 14.
Assistenten noterar att persiennerna är nedfällda och att det verkar nedsläckt i lägenheten. En lapp i brukarens brevlåda visar att Humanas hemtjänst varit där för att leverera en lunchlåda. De har inte reagerat på att ingen öppnar för att ta emot maten. I stället lämnar de en lapp i brevlådan om matleveransen.
Den personliga assistenten kontaktar också LSS-bemanningen, men där har ingen något besked om vem som skulle ha varit i tjänst under första delen av dagen. Assistenten hämtade den nyckel som finns hos hemtjänsten och kunde ta sig in i lägenhet. Brukaren hittades i sängen och hade inte fått någon hjälp på hela dagen. Ingen mat, inget vatten, inga mediciner och inte heller kunna gå på toaletten.
Anmälaren konstaterar att det inträffade hade kunnat vålla än större skada om brukaren själv försökt ta sig ur sängen med risk för att falla. Bedömningen från ansvariga är att en händelse av det här slaget kan undvikas om de personliga assistenter byter av varandra vid dörren. Då märks det omedelbart om schemat inte stämmer.
Åtgärder ska nu vidtas för att liknande händelser inte ska upprepas. Bland annat har Humanas hemtjänst uppmärksammats på vikten av kontrollera varför en brukare inte öppnar dörren.
Anmälan om händelsen kom till kommunens omsorgsnämnd 30 juni.