Göta kanal är back in business

Göta kanals vattennivåer är tillbaka på normal nivå. Det gör att kanalbolaget räknar med en sommarsäsong utan samma problem som förra året.

Göta kanalbolag

Göta kanalbolag

Foto: Anders Törnström

Linköping2018-01-16 13:00

Inför den extremt torra sommaren 2017 vidtogs flera åtgärder, bland annat insatser i Motala hamn för att säkra att de stora passagerarbåtarna skulle ta sig in i kanalen från Vättern.

Under några veckor fick man dessutom lägga om turerna, då vattennivåerna i sjöarna Roxen och Asklången sjönk kraftigt. Båtarna kunde inte längre ta sig från kust till kust, rakt igenom landet, vilket är betydelsefullt för hela Göta kanals karaktär.

Mätningarna av vattennivåerna i kanalsystemet som också innefattar sjöarna längs vägen, har fortsatt kontinuerligt sedan dess. Nivåerna är nu återställda och därmed har Göta kanalbolag som farledsägare bekräftat detta genom en ny anmälan till Sjöfartsverket underrättelse för sjöfarande UFS. Framkomligheten i farleden bedöms inte längre som begränsad.

Med det tillflöde som är nu finns förväntas inte dessa problem för kommande säsong. Så här säger Roger Altsäter, vd för AB Göta Kanalbolag:

– Vi har följt utvecklingen av vattennivåerna och anpassat kanalen och slussarnas förutsättningar så att vi på allra bästa sätt är redo för kommande säsongers naturliga skiftningar.

Vilka åtgärder har ni vidtagit?

– Vi fortsätter att jobba med vattendomen, alltså att kunna öka tillflödet. Förra sommaren handlade det bara om tre centimeter. Den skillnaden gjorde att vi inte kunde köra de stora passagerarbåtarna genom hela kanalen, säger Roger Altsäter.

Renoveringsprojektet i kanalen har också inneburit att man har täppt till ett antal läckor.

– Normalt så handlar det ju om att släppa igenom vattnet. Erfarenheten från 2017 och renoveringsarbetet Göta kanal 2.0 har gjort att vi har vi har lärt oss mer om hur vi ska hålla kvar vattnet i kanalen.

Han tror inte att 2017 års scenario går i repris:

– Det ska mycket till nu för att vi ska få samma problem som förra sommaren, säger Roger Altsäter.

Den torra sommaren 2017 drabbade flera turer, vilket löstes genom förändrade färdplaner.

Rederi AB Göta kanal är det största rederiet som trafikerar Göta kanal, med flaggskeppen Juno, Diana och Wilhem Tham. Det ägs helt av Strömma rederi. Nu ser man ser en ökad efterfrågan för resorna på Göta kanal.

– Vi arbetar inför kommande säsong precis som vanligt och bokningsbeläggningen ser bra ut. Vi ser 2017 som extraordinärt och ändrar inte vårt utbud efter vattennivåerna utan mer efter gästernas efterfrågan, säger Peter Henricsson, Affärsområdeschef, Strömma Sverige.

Göta kanal öppnar för säsongen den 2 maj 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!