I februari stängde Cecilie Weinhandl sin affär för barnsaker, Brands for kids, på Torggatan I Linköping. Hon hade då haft butiken i ungefär elva års tid, men bestämt sig för att stänga butiken för att underlätta livspusslet.
Lokalen hann inte stå tom länge innan den började renoveras för nästa hyresgäst. Grannbageriet, Bageri Normandie, ska slå ut väggen mellan lokalerna och därmed expandera sin verksamhet.
– Att jobba i bageriet har varit lite som att jobba i en ubåt, allt är väldigt litet och det har varit trångt, säger Serge Le Normand som driver bageriet och konstaterar att det var dags för en utökning.
När de nu får mer yta är det främst bageriet och personalutrymmena som ska bli större. Kafédelen och kundytorna ska växa litegrann, men bara med ett par bord.
Var det ett impulsivt beslut att ta över lokalen?
– Både ja och nej. Vi har pratat om det i kanske fyra månader, men tog det slutgiltiga beslutet för ungefär två veckor sedan.
Serge Le Normand förklarar att det största hindret på vägen har varit att kommunen ställt krav på att det ska finnas en handikapptoalett på den nya ytan, vilket både kostar en del att fixa och tar upp mycket plats. Det blev ett ekonomiskt frågetecken, men nu har de bestämt sig för att satsa.
Har ni råd då?
– Det har vi! Det är en stor investering, fast ingen minns en fegis och vi tror verkligen på oss. Sen är det inte bara kul, utan stressigt också. Kommer vi att klara det eller blir det för stort?
Bageri Normandie hoppas kunna öppna i det nya utrymmet i början av maj.