Greenpeace kritiserar Cloetta

På torsdagsförmiddagen lämnade en mindre grupp aktivister över 265 hälsningar till Cloetta Ljungsbro. Målet är att få företag som Cloetta att sluta använda smutsig palmolja i sin produktion med hänsyn till regnskogsskövling i Indonesien.

Foto: Tord Olsson

LINKÖPING2014-03-20 12:18

­­­­­­– Vi är här för att lämna över hälsningar från konsumenter och för att berätta mer om vår kampanj för de anställda här i fabriken, säger aktivisten Emma Nykvist.

Några anställda valde att stanna och prata med aktivisterna, andra gick förbi utan att säga något. När Greenpeace lämnat över namnunderskrifterna och tagit några bilder drog de sig tillbaka. Nästa steg är en inbokat möte med Cloetta i Stockholm.

– Vi ska träffa dem på måndag för att prata om hur företaget jobbar med sin palmoljepolicy, säger Emma Nykvist.

Hon berättar att flera andra företag nyligen ändrat i sin policy.

– Några exempel är chokladproducenten Mars, Göteborgs Kex och Marabous ägare MondelezInternational. Det vi begär av Cloetta är inte något orimligt, vi hoppas att de ändrar sig och har viljan att bli bättre.

Cloettas informationschef Jacob Broberg ser fram emot mötet med Greenpeace, men menar att företaget redan aktivt jobbar med frågan om palmolja.

– Jag vill vara tydlig med att säga att Cloetta köper inte palmolja. Däremot köper vi, genom våra underleverantörer, ingredienser som innehåller palmolja.

Jacob Broberg berättar vidare att Cloetta köper Green Palm certifierade produkter för att säkerställa att odlingen är ekologisk.

– Det här har vi jobbat med under en längre tid. Det går inte att förändra något över en natt, utan vi måste säkerställa att produkterna är ekologiskt hållbara genom att hålla koll på våra underleverantörer.

– Vi välkomnar ett möte med Greenpeace och ser det inte som en omöjlighet att uppgradera vår policy, men ska vi göra något så det inte bara vara tomma ord. Det ska det vara på riktigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om