Den nya versionen av Gripen är utrustad med en motor från det amerikanska företaget General Electric. De nuvarande versionerna av Gripen drivs av motorer som utvecklats av Volvo Aero. Gripen E ska dock drivas av General Electrics motor F414 som benämns RM16 i Sverige. Tidigare versioner av motorn utvecklades för Boeings F/A-18.
Försvarets materielverk, FMV, meddelar nu att underhållet av den nya Gripen-motorn kommer att ske vid GKN i Trollhättan. Tidigare var tanken att underhållet skulle ske i USA.
– Det känns jättebra att vi har fått ett beslut från Försvarsmakten i denna fråga och en tydlig inriktning på hur vi ska jobba vidare. Det här är en bra lösning som ligger helt i linje med FMV:s rekommendation, säger Dan Averstad, FMV chef verksamhetsområde Gripen, i en kommentar.
En orsak till beslutet är det försämrade säkerhetsläget. Det anses helt enkelt vara säkrare att serva motorn i Sverige än att behöva göra det i USA med de transporter det skulle medföra.
– I och med att Försvarsmakten kommer att fortsätta använda Jas 39 C/D under överskådlig tid, kan vi få stora synergier i bland annat motorunderhållet mellan Jas 39 C/D och Jas 39 E. Det innebär också att vi nyttjar redan gjorda investeringar, i såväl kompetens som infrastruktur, vid GKN på ett bra sätt, säger Averstad.
Enligt FMV kommer det att krävas investeringar i kompetensuppbyggnad och kompletteringar i infrastruktur för RM16. Investeringen väntas dock innebära lägre kostnader på sikt.