Det verkar bli en fortsatt stabil försäljning av halloweenartiklar i Linköping. Jonas Arnberg, chefsekonom på organisationen Svensk Handel, tycker sig se halloween som en högtid under tillväxt.
– Vi har sett att matbutikerna ändrar sortiment inför halloween. Här har handlarna tillfälle att göra något roligt utan att egentligen behöva sänka priserna. Halloween handlar ju mycket om att barnen kommer och ber om godis, och där kan vi se en ökad försäljning. Men det når inte upp till jättehelgerna som påsk och midsommar utan det är mer i relation till morsdag, farsdag, alla hjärtans dag etcetera.
Halloweenförsäljningen i Linköping väntas i år öka, inte minst för matbutikerna. På Åhléns, Storgatan, kan man se en ökning av försäljningen på halloweenartiklar.
– Vi tar in lite fler halloweensaker i år, men inte jättemycket. Sen säljer vi mer, det som säljer bäst är halloween-smink och vampyrtänder, säger Emma-Karin Lundström, vision merchandiser på Åhléns Storgata.
På Åhléns i Tornby märker de dock ingen avsevärd skillnad på försäljningen från föregående år. Medan Ica Maxi Linköping däremot uppger att försäljningen i år går bättre.
– Vi får in lite mer artiklar i år men vi säljer definitiv bättre i år jämfört med föregående år. Det som säljer bäst är främst dekorationsartiklar och självklart alla maskeradkläder, säger Pernilla Hjert, försäljningsansvarig på Ica Maxi.
Och Ica Maxi är inte ensamma på Ica Kvantum Signalen i Ekholmen vittnar butikschefen Peter Edgar också om en ökad halloweenförsäljning.
– Vi har sett en pågående ökning de senaste 5-10 åren. I år har vi tagit in mycket mer artiklar. Det rör sig främst om mer utstyrsel som kläder och hattar. Försäljningen har även ökat markant och har i år fördubblats från förra året. Det som säljer bäst är just utstyrsel som kläder och hattar men också pumpor säljer vi bra av, säger Peter Edgar.
Jonas Arnberg på Svensk Handel kan inte med säkerthet svara för om försäljningen, under Halloween, de senaste åren ökat men tror att det skulle kunna vara mycket möjligt.
– Det vet jag inte riktigt mer än vad jag sett som konsument själv. Men jag tror att det är en högtid som växer, men det är med en knapp ökning.