Halverat minus för Impact coatings

Impact coatings fortsätter att knapra på sina röda siffor och har halverat sitt minusresultat i årsredovisningen.

Impact coatings i Linköping.

Impact coatings i Linköping.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2017-05-02 13:31

Företaget är en avknoppning från forskning vid Linköpings universitet, för 20 år sedan. Impact coatings har utvecklat olika beläggningar och ett helt system för att belägga olika ytor i linjeproduktion. Genom åren har systemet använts till beläggning av glasögonbågar, skal till mobiltelefoner, reflektorer till exempelvis billjus samt beläggningar av bränslecellsbatterier som gör att ytorna inne i batterierna inte vittrar sönder.Men resultatet har åkt bergochdalbana – med mycket djupa dalar: 2013 nådde man ett minus på nära 29 miljoner kronor.

Sedan dess har företaget jobbat sig närmare upp till nollan. Under 2016 genomförde bolaget sin åttonde nyemission, och man fick också en order från och ett försäljnings/samarbetsavtal med China hydrogen energy kring bränsleceller för vätgasdrivna bilar. Resultatet för 2016 landade på minus 6,9 miljoner kronor. Det är en halvering jämfört med föregående år (12,5 miljoner). Omsättningen ökade till 24,2 miljoner (22,5 miljoner).

– Vi strävar efter positivt resultat. Vi kan behöva göra större satsningar för att stärka upp vår försäljning i Kina, vilket kan innebära större kostnader men också intäkter under året, säger vd:n Henrik Ljungcrantz.

Företaget förbeder sig nu på att skala upp sin kapacitet och anställer under våren/sommaren ett tiotal personer. Förklaringen är hårdsatsningen på beläggningar av bränsleceller, eftersom marknaden för elektriska motorfordon spås en ljus framtid.

– Det har tagit tid för oss att hitta rätt marknad för våra produkter. Nu anser vi att det ser lovande ut, framför allt på den kinesiska marknaden. Deras ökade arbetskraftskostnader och deras satsningar på miljövändligare produktion gör att vår process i linjeproduktion passar in. I Kina har man antagit en femårsplan för att alla stadsbussar i de större städerna ska drivas av elmotorer. Det talar för att de kommer behöva linjetillverka bränslecellsbatterier i stora mängder, säger Henrik Ljungcrantz, vd för Impact coatings.

Vilka produkter kommer ni att satsa på?

– Bränslecellsmarknaden och reflektorer är de främsta områdena men även beläggning av annan plast. Och just nu jobbar vi mycket mot Kina. Men vi är aktiva även i Europa, USA och Japan, säger Ljungcrantz.

Vad beror er uthållighet på?

– Dels engagerade personer i företaget, dels långsiktiga, trogna aktieägare. Utan våra ägare skulle vi inte klara av den här uthålligheten.

Vilka är era utmaningar?

– Just nu har vi en kapacitet att tillverka två beläggningsmaskiner i taget. Skulle vi få en beställning på tio maskiner har vi svårt att klara det. Därför tittar vi på partnerskap och underleverantörer. Det gäller att kunna växa och kunna risker utan en allt för stor organisation.

2016 blev ett år av omorganisationer. Henrik Ljungcrantz är nu tillbaka som vd efter att Göran Felldin gått till att arbeta med med marknadsföring på konsultbasis. Medgrundaren Torsten Rosell lämnade sin operativa roll i företaget men är fortfarande tillsammans med Ljungcrantz en av de största, enskilda delägarna. En anmälan om ekobrott, om obehörigt röjande av insiderinformation, mot Ljungcrantz kom ni under hösten 2016. Men förundersökningen lades ned under våren 2017.

– Vi hoppas att det är ett avslutat kapitel och att vi nu bara kan fokusera på affärerna, säger Henrik Ljungcrantz.

Impact Coatings resultat 2016

Omsättning: 24,2 miljoner kronor (22,5)

Resultat: -6,9 miljoner kronor (-12,5)

Eget kapital:37,2 miljoner (14,5)

Ägarskap: Företaget är börsnoterat på Nasdaq first north. Största ägaren är Avanza pension (16 procent), övriga institutionella investerare är Avanza pension, Nordnet Pensionsförsäkring och Svenska Handelsbanken. Största enskilda ägare är grundrna Henrik Ljuncrantz och Torsten Rosell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!