Han åkte elbil redan 1920

Augustin Mannerheim, 89 år, älskar teknik och bilar, och dikter. Den sjunde diktsamlingen är på gång. Men han har haft betydligt fler bilar, omkring ett femtiotal.

Augustin Mannerheim i Linköping anser att cirkeln är sluten. För 80 år sedan ägde hans far en engelsk elbil. Nu har han själv köpt en, hybridbilen Toyota Prius. Bild: JEPPE GUSTAFSSON

Augustin Mannerheim i Linköping anser att cirkeln är sluten. För 80 år sedan ägde hans far en engelsk elbil. Nu har han själv köpt en, hybridbilen Toyota Prius. Bild: JEPPE GUSTAFSSON

Foto:

LINKÖPING2004-09-03 06:14

I somras köpte han en hybridbil, en Toyota Prius, som har dubbla motorer; en elmotor och en bensinmotor. Bilen är skonsam mot miljön, och dessutom billig i drift.

- När jag kör i stadstrafik, med farter på högst 45 km/tim, drivs bilen av elmotorn. Men att den ska förbruka högst 0,45 liter per mil har jag inte märkt. Bilen har dock en avancerad teknik som gör den lättkörd, vilket är bra, säger Augustin Mannerheim.

Engelsk elbil

Bilen startas med en knapp på panelen, och på displayen visas allehanda information som batteriladdning och bränsleförbrukning.

Att det blev just en elbil är en lång historia. Berättad i en förkortad version ägde Augustins pappa en elbil, en engelsktillverkad Owen Magnetic, i början av 1920-talet.

- Jag var fem-sex år då, och jag minns att när bilen började närma sig maxfarten 60 kilometer i timmen så hördes en lustig ton från motorn. Och då sa alltid pappa: "Nu sjunger bilen".

Men om nya Prius sjunger får vara osagt. När elmotorn är igång hörs bara ljud från vägmiljön och stilla vindbrus.

Augustin Mannerheim anser att cirkeln nu är sluten. Pappans elbil var en pampig sak, som hade en täckt kaross på vintern, och var öppen sommartid. På den tiden var öppna bilar billigare än en som var täckt. I dag är det tvärtom.

- Jag har bara kört Prius någ-ra gånger, men den har en hög komfort, och är säkerhetsutrustad med antispinnkontroll och andra säkerhetslösningar.

Körkort 1934

Augustin Mannerheim tog körkort 1934, en värdehandling som han fortfarande har kvar som ett minne från den tiden. Under 70 år som bilförare har han haft ett femtiotal bilar i sin ägo.

- Jag har kört många fina bilar, och en del har varit riktiga rariteter. Men efter omkring 5 000 mil har jag alltid bytt bil, säger han.

En skogsgrön Mercedes 170 SB fick inte så många mil på mätaren. När Augustin Mannerheim, utbildad jägmästare som då ägde och drev Grensholms säteri, och en arrendator på gården möttes på en krokig väg blev det tvärstopp.

- Vi hälsade på varandra, och arrendatorn började sedan titta på grödorna och så small det. Bilarna blev skrot, men efter några veckor hade vi båda nya bilar igen.

Tusen mil per år

Augustin Mannerheim, som nyligen lämnat in sin sjunde diktsamling till sin förläggare, har på äldre dar dragit ner på bilkörningen till omkring tusen mil om året.

Förutom stadskörning kan det bli en och annan tur till Stockholm och Göteborg.

- Den här hybridbilen går säkert bra att köra till Nordkap, säger Augustin plötsligt.

Planerar du att åka dit, frågar jag.

- Nej, men jag drömmer om det!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!