Han drabbades – av taxins datastrul

Michael Nydén i Ljungsbro hade tid för en operation på Universitetssjukhuset i måndags morse. Han missade den. Orsak: Datasystemet hos Taxibil i Östergötland AB slutade att fungera.

65-årige Michael Nydén missade tiden för den magoperation som var planerad på grund av ett datorhaveri hos transportören, Taxibil i Östergötland AB.

65-årige Michael Nydén missade tiden för den magoperation som var planerad på grund av ett datorhaveri hos transportören, Taxibil i Östergötland AB.

Foto: Pelle Johansson

Linköping2019-01-16 06:00

65-årige Michael Nydén hade fått en tid för ett operativt ingrepp i magen.

Han hade förberett för besöket på sjukhuset i en vecka, ungefär, och såg nu fram mot att få det hela avklarat.

– Det var ingen större grej egentligen, men jag hade ätit den kost som läkarna hade ordinerat mig att ta dagarna innan och var helt inställd på att det var nu det skulle ske.

En sjukhustransport var beställd till klockan 07.55 på måndagsmorgonen, för att Nydén skulle vara på plats på US i god tid till ingreppet som var planerat till klockan 09.00.

Men någon bil dök aldrig upp.

– Resan blev inte av. Operationen ställdes in och efteråt fick jag veta att det hade varit ett datahaveri hos transportören (Taxibil i Östergötland AB) som var orsaken.

Michael Nydén har svårt att se att ett kraschat datasystem ska kunna få den sortens konsekvens.

– Jag pratade med Östgötatrafikens beställningscentral som flera gånger försökte komma i kontakt med föraren som skulle köra mig till sjukhuset.

– Till slut gick det. Jag fick besked att chauffören befann sig i Ljungsbro, men då var det redan försent. Klockan hade för länge sedan passerat tiden för operationen. Jag meddelade mig till US via sjukvårdsupplysningen att jag inte kunde komma.

Nydén blev mäkta irriterad över att resan inte gick att genomföra på grund av ett datahaveri.

– Systemet verkar vara oerhört skört och frågan är om transportören har någon reservkraft att koppla in när deras datorer slutar att fungera.

Emir Sobo är vd på Taxibil i Östergötland och han beklagar den uppkomna situationen.

– Det är givetvis mycket tråkigt när sånt här inträffar. Det var en brandvägg i systemet som slutade att fungera och det gjorde att uppkopplingen mot internet blockerades. Felet avhjälptes efter drygt en timma, men vi förstod att det fanns folk därute som inte kom iväg i tid.

Har ni inget backup-system när den här typen av problem uppstår?

– Jodå, det finns ett sådant, men även det slogs ut. Vår IT-avdelning gjorde vad man kunde för att fixa blockeringen så snabbt som möjligt.

Hur många kunder drabbades?

– Svårt att säga, kanske ett hundratal. Det uppstod förseningar på allt mellan några minuter till kanske en halvtimma.

Vad har du att säga till de som inte kom fram i tid eller inte alls, som Michael Nydén?

– Vi beklagar verkligen. Jag förstår också att avbrottet väckte irritation hos en del som fick stå och vänta, men tyvärr kan såna här saker inträffa. Vi rår inte alltid på tekniken. Lyckligtvis inträffar det inte särskilt ofta, kanske vartannat år.

Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, uppger att det inte finns några noteringar gjorda om särskilt många försenade beställningar under måndagsmorgonen då datasystemet slogs ut.

– Vår erfarenhet är att transporterna överlag fungerar väldigt bra. Men är det någon som drabbats uppmanar vi vederbörande att höra av sig till oss och berätta vad som hänt.

– Vi försöker hela tiden förbättra den service vi ger tillsammans med alla de taxibolag som vi har avtal med. Det är väldigt viktigt för oss

Michael Nydén var efteråt i kontakt med Östgötatrafiken, berättar han.

– Jag fick en ursäkt från dem och det var fint. De lovade också att stå för patientavgiften som jag måste betala.

Vad väntar för dig nu?

– En ny tid för operation. Jag hoppas verkligen att sjuktransporten kommer att fungera då.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!