– Det är väldigt sparsamt. En sån här flaska räcker till fem bilar.
Marcelin Irenge håller upp sin sprayflaska i luften. Han är en av Woshapps biltvättare och jobbar vanligtvis i Stockholm. I dag ska han och några kollegor tvätta bilar i parkeringshuset Talldungen i Ebbepark och hjälpa till inför den nya etableringen.
Woshapps affärsidé påminner om de appföretag som gör hemleverenser av mat. Kunden beställer en tvätt av sin bil och sedan kommer en tvättare, oftast på cykel och med en ryggsäck på ryggen, till bilen.
Och nästan inget vatten används. Bara en sprutomgång av medlen i flaskorna och sen några varv med mikrofiberduk.
– Det är ganska fantastiskt, säger vd:n och Linköpingsföretagaren Kujtim Salihu.
Vad är det för medel?
– Det innehåller en lång lista med miljödeklarerade grejer och det är naturligt nedbrytbart på några dagar. Så det är helt miljövänligt och inget farligt alls. Men exakt vad den innehåller vet jag inte.
Företaget bildades 2016 i Stockholm och förutom i huvudstaden har företaget fått fäste i Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Med en vd och ekonomichef från Linköping, LHC-ordföranden Christer Trägårdh som styrelseordförande och Linköpingsföretagaren Mattias Weinhandl som delägare var det väl bara en tidsfråga innan företaget skulle blicka åt Östgötaslätten.
– Det sägs ju att det är svårt att bli profet i sin egen hemstad. Men nu ska vi försöka. Och om det funkar i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer det funka i Linköping, säger Kujtim Salihu.
Bilarna som Marcelin Irenge och kollegorna tvättar nere i parkeringshuset i Ebbepark tillhör det kommunala företaget Sankt Kors som blivit ett av företagets första kunder i Linköping. Och det är i första hand företag som Woshapp riktar in sig till.
Kan man som privatperson beställa en tvätt till sin egen bil?
– Inte i nuläget. Men till hösten kommer man kunna göra det. Vi kommer inte att stoppa någon privatperson från att beställa men vi kommer inte marknadsföra oss till privatpersoner. Det har vi inte resurser till ännu, säger Kujtim Salihu.
Hur ser anställningarna ut för de som tvättar bilarna?
– Det är fasta anställningar. Tidigare hade vi en modell där man fick betalt per bil, men nu är 90 procent fastanställda. Vi vill vara noga med att anställningsvillkoren är bra.
Har ni kollektivavtal?
– Nej, inte ännu. Det är vi för små för än så länge. Men den vägen kommer vi att vandra.