Här är callcentret som satsar på kollektivavtal

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2006-01-25 00:00

Den 1 februari startar ett nytt callcenterföretag i Linköping. Bakom Catapult AB ligger fyra personer med stor branschvana . De vill skapa en trygg arbetsplats med kollektivavtal.

Om några veckor kommer lokalerna på S:t Larsgatan att sjuda av telefonröster. Catapult AB ska specialisera sig på försäljning, kundvård och besöksbokningar. De kommer även att kunna ta kundtjänstuppdrag.

Små team

I början kommer det att finnas 20 arbetsplatser på Catapult. Eftersom det är vanligt med deltidsarbete i den här branschen betyder det 30--40 anställda.

-- Vi vill ha små team så att vi kan måna om personalen och ge dem bra utbildning, berättar Karin Hallén-Karlsson.

Hon startar företaget tillsammans med Mattias Kallentoft, Susanne Kindstrand och Eva Gavatin. Tre av dem kommer från Manpower, de har 30 års samlad erfarenhet av callcenterbranschen. Det är bara Eva Gavatin som kommer från ett annat håll, hon tar med sig erfarenhet av företagande från bland annat resebyråbranschen.

Kollektivavtal

Manpower är det enda callcenterföretaget i Linköping som har kollektivavtal. Men snart blir det ett till.

-- Det ska vara tryggt att jobba hos oss. Löner där största delen är provision är det inte tal om, vi ska ha kollektivavtal, säger Eva Gavatin.

Dåligt rykte

Alla fyra är hjärtligt trötta på den oseriösa delen av branschen. I går berättade Corren om att det finns ett antal telemarketingföretag i Linköping som fått mycket kritik från facket och före detta anställda. De anställda behandlas godtyckligt och många avtal är muntliga.

-- De ger hela branschen dåligt rykte, säger Mattias Kallentoft.

De mindre seriösa företagen erbjuder ofta löner som till stor del bygger på provision.

-- De säger att de inte vill ha kollektivavtal för då kan de inte belöna de duktiga säljarna. Men det är ju bara snack, säger Karin Hallén-Karlsson.

De anställda tar risken

Hon menar att den stora skillnaden mellan seriösa och oseriösa telemarketingföretag är vem som tar de ekonomiska riskerna.

-- I ett seriöst företag tar ägarna och cheferna riskerna, förklarar Karin Hallén-Karlsson.

I den oseriösa delen av branschen är det de anställda som lever farligt.

Om ett uppdrag går dåligt ekonomiskt så sänker ägarna provisionslönerna eller slänger ut de anställda.

Det finns två anledningar till att den oseriösa delen av telemarketingbranschen hittills har klarat sig såpass bra.

Det är lätt att starta sådana företag, man behöver i princip bara en lokal, några telefoner och datorer, och ett antal ungdomar som hoppas på snabba pengar.

Men framför allt har uppdragsgivarna, bland annat el- och telefonibranschen, inte varit särskilt nogräknade i sitt val av samarbetspartners.

Kul bransch

-- En del säger att de för allt i världen inte vill hamna i Sverker Olofssons "Plus"-program. Men många bryr sig inte, säger Karin Hallén-Karlsson.

Catapult AB startar i lite skala, men det fyra entreprenörerna hoppas naturligtvis på att företaget ska växa.

-- Det är en jätterolig bransch att jobba i med många unga människor som gillar att ge järnet, säger Karin Hallén-Karlsson.

FOTNOT: Callcenter och telemarketing. Telemarketing är den ursprungliga benämningen, som finns kvar från den tid då det enbart handlade om telefonförsäljning. I takt med att branschen har utvecklats har man börjat använda ordet callcenter. Nuförtiden används också benämningen contact center.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!