Vid månadsskiftet september/oktober genomfördes lanseringen. På de sociala medierna TikTok och Instagram finns numera kontot "330 Motor". En första provkörning, med tillhörande recension, har genomförts och under lupp står Mercedes nya elbilsmodell EQE 350+. Provkört bilen har Correns blåsljusredaktör Jonathan Posluk gjort – som också kommer att ratta kontot framöver.
Jonathan Posluk ligger sedan tidigare bakom Correns digitala plattform för blåljusnyheter, "Utryckninglkpg", som har nära 70 000 följare på Instagram.
– Jag har sett hur bra utryckningskontot har gått och då jag också har ett intresse för bilar och motorjournalistik tänkte jag att det vore roligt att starta ett kusinkonto med liknande upplägg och struktur. När man ger kontot en liten extra touch av nördighet så går det hem, det har jag märkt, så tanken är att jag ska ha samma framtoning på "330 Motor", säger Jonathan Posluk.
Vad är tanken att det ska innehålla?
– Allt från provkörningar och recensioner till nyheter från branschen och nya regler som påverkar biltillverkarna. Det kommer att vara ett nördkonto för dem som är insatta och tycker om bilar, säger Jonathan Posluk.
Motorn på Jonathan Posluks bil heter 330 – därav kontots namn. Ett urval av 330 Motors innehåll kommer även att publiceras på Corren.se och i papperstidningen.
Hur blir dina tester/recensioner inte för mycket reklam för tillverkarna?
– Vid första anblick kan det vara en svår balansgång, men sen får man påminna sig om att min uppgift är att testa produkterna. Jag ska inte sälja in bilen, utan jag kommer att vara helt ärlig med min uppfattning om bilen, säger han.
Hur ser du på den omställning branschen står inför? Kommer du att provköra bensin- och dieselbilar?
– Jag kommer att prova en variation av bilar. Elbilar är bra men de passar inte alla. Det kommer inte vara ett konto för djupdykande reportage om utsläpp och klimatpåverkan, men branschen står inför en utmaning och kommer att förändras totalt. För mig blir det viktigt att fånga hur biltillverkarna tacklar utmaningarna.
Chefredaktör på Corren är Christer Kustvik.
Varför görs den här satsningen?
– Vi vet sedan tidigare att motorjournalistik engagerar våra läsare. Bilbranschen är inne i en snabb förändring just nu vilket gör det extra intressant. Och kombinerat med Jonathans känsla för sociala medier tror vi mycket på den här satsningen, säger han.