I nya rapporten "Hur säker är bilen?" har Folksam granskat säkerhetsstandarden hos 180 bilmodeller och hur bilarna klarat sig i verkliga vägolyckor.
Undersökning baseras på drygt 117 000 bilkrockar som inträffat mellan åren 1995 och 2007 i Sverige. Forskarna har analyserat alla krockar med en viss bilmodell och då fått fram hur stor risken är att skadas jämfört med andra bilmodeller.
Folksams rapport visar att det finns prisvärda begagnade bilar som säkerhetsmässigt inte ligger långt efter nya bilar.
Av de fem krocksäkraste bilarna för under 50 000 kronor är två svenska, två japanska och en fransk bilmodell.
- Ja, de här bilmodellerna håller sig väl framme. Undersökningen kan vara en hjälp för ungdomar som inte har råd att köpa nyare bilar, men ändå vill ha en krocksäker bil, säger Anders Ydenius, som är trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Den billigaste är Toyota Camry 2,2 GL, årsmodell 1996 och körd 18 000 mil. Bilen i Volvoklass kostar 40 000 kronor, en prisuppgift som är hämtad ur Autodata och bygger på avslutad affär i bilhandeln.
En av de krocksäkraste, och billigaste bilmodellerna, är Volvo 850, som byggdes mellan åren 1992 och 1996. En 850 GLT 2,5 årsmodell 1996 och körd 18 000 mil kostar 40 900 kronor.
Renault Laguna, som tillverkades mellan åren 1994 och 2001, är också en prisvärd bil när det gäller krocksäkerhet. Laguna 1,8 Euro årsmodell 2000 och körd 12 000 mil kostar enligt Autodata 49 800 kronor.
- Granskningen visar att det är stora bilar som är krocksäkrast. Några riktigt säkra småbilar fanns inte för omkring tio år sedan, men det gör det i dag, säger Anders Ydenius.