Hon är stolt verksamhetschef på en av Sveriges allra bästa hemtjänster, Attendo Kärna i Linköping. Det visar Socialstyrelsens årliga enkät "Så tycker de äldre om äldreomsorgen" där Kärna hamnar i toppen av den nationella tabellen.
– Det är säkert olika faktorer som gör att vi får bra betyg, säger Mari Edeson. Bland det viktigaste är kanske att vi jobbar med kunden i fokus. Redan vid det första mötet måste kunden känna sig viktig och delaktig i hur hemtjänsten organiseras.
Att jobba med kontinuitet är också viktigt, säger hon. I möjligaste mån ska samma personer, så få som möjligt, komma hem till varje boende.
Det är en utmaning och planeringen av dagen är jätteviktig, säger hon. Framgången bygger på att gruppen samarbetar, att alla känner delaktighet.
– Och att vi aldrig glömmer att vi jobbar med människor. Hjärtat ska vara där, och det ska vara ett stort leende hela tiden.
Socialstyrelsens bedömningskriterier är information, tid, bemötande och trygghet och Attendo Kärna hemtjänst hamnar på delad första plats i landet med snittbetyget 96.
- Jag är väldigt stolt, säger Mari Edeson, särskilt med tanke på att det är de äldre själva som har fått tycka till.
Enkäten visar att de flesta som har äldreomsorg i Sverige tycker att den är bra. Attendo Kärna hemtjänst har totalt drygt 50 kunder. Många har bara trygghetslarm, men ungefär hälften har betydligt mer omvårdnad.